Spørgeskemaundersøgelse blandt kommunikationscentrene (syn, høre og tale)
Kommunikationscentrene i Danmark har i årene efter kommunalreformen tilpasset sig den ændrede efterspørgsel og arbejdet med inklusion. Der er udviklet nye ydelser, og organiseringen er tilpasset. Det viser en denne undersøgelse fra Kommunernes Landsforening.
Indhold
Denne undersøgelse af kommunikationscentrene i Danmark sætter fokus på:
-
kommunikationscentrenes opgaver og organisering
-
kommunikationscentrenes samarbejdsrelationer
-
kommunikationscentrenes fremadrettede udvikling.
Opsamlingen er opbygget omkring disse tre temaer.
Når betegnelsen kommunikationscenter benyttes i undersøgelsen, bruges den som en samlebetegnelse for de tilbud (specialskoler, specialundervisningscentre, institutter mv.), der løser opgaver på tale-, høre- og synsområdet. Som sådan dækker kommunikationscentrenes indsatser for både ældre borgere med syns- og hørevanskeligheder, unge i uddannelse, der i forbindelse med en ulykke har erhvervet en hjerneskade og småbørn efter en CI-operation.
Konklusion
80 % af kommunikationscentrene tilkendegiver, at de i løbet af de seneste år har udviklet nye ydelser. Samtidig tilkendegiver 85 % af kommunikationscentrene, at de i løbet af de seneste år har udviklet nye organisationsformer, der svarer til udviklingen. Det drejer sig bl.a. om udgående konsulentfunktioner og fjernundervisning over Skype. Dertil kommer et øget samarbejde gennem centerdannelse, samarbejde med andre rådgivningsfunktioner inden for området, tværfaglige teknologigrupper til styrkelse af hele kommunikationsområdet, og satellitfunktioner i samarbejdskommuner mv.
Undersøgelsen viser også, at en stor del af centrene i højere grad i dag arbejder med inklusion af borgerne i nærmiljøet, at der er skabt bedre sammenhæng mellem de ydelser, borgerne modtager, samt at ydelserne er blevet mere fleksible og individorienterede. Ovennævnte udvikling er sket samtidig med, at flertallet af centrene tilkendegiver at have opnået væsentlige effektiviseringer.
Kommunikationsområdet er præget af et godt og konstruktivt samarbejde på tværs af relevante parter. 80 % af centrene har et samarbejde med andre kommunikationscentre om særlige specialer, fx strube- og mundhuleopererede. Samtlige centre tilkendegiver samtidig, at de i høj grad samarbejder med hospitaler og speciallæger inden for sundhedssektoren.
Samarbejdet er derudover styrket i forhold til de kommuner, hvis borgere modtager ydelser fra centrene. Et klart flertal af centrene oplever at have et tæt samarbejde med kommunerne om særligt hjælpemiddel-, genoptrænings-, beskæftigelses- og handicapområderne. Kommunikationscentrene vurderer generelt samarbejdet med kommunerne som værende ’velfungerende’ eller ’meget velfungerende’.
Lederne af kommunikationscentrene ser dog også udfordringer for den fremtidige udvikling af området. Flere peger på hjerneskadeområdet som et område, der bør have særligt fokus fremadrettet.
Metode
Kommunernes Landsforening gennemførte ultimo januar/primo februar 2013 en spørgeskemaundersøgelse blandt de 24 kommunikationscentre, som fremgår af DTHS’s medlemsliste (Danske Tale, Høre og Synsinstitutioner). Spørgeskemaet er sendt direkte til lederen af det enkelte kommunikationscenter.
20 kommunikationscentre med en bred repræsentation fra alle fem regioner har besvaret spørgeskemaet, og denne opsamling bygger således på en svarprocent på 83,3 %.