Specialpædagogisk guide til læsning og skrivning - Grundbog
En håndbog til lærere, som arbejder med elever i 1. og 2. klasse, som har svært ved at lære at læse og skrive og til ældre elever, som ikke er kommet i gang med tilegnelsen af skriftsprog.
Indhold
Bogen beskriver undervisning i den inkluderende skole og organisering af arbejdet med elever, som har særlige behov. Det gennemgående tema i bogen er det bevidste og målrettede arbejde med den enkelte elev.
I forbindelse med dette er der udarbejdet en model for undervisningsforløb, som indeholder afdækning af elevens færdigheder, idéer til metoder og aktiviteter og endelig en evaluering af det lærte. Bogen viser et konkret eksempel på en elevs testning, undervisning og re-testning.
Bogen indeholder desuden afsnit om andre læsepædagogiske oplæg, om computeren som hjælpemiddel og et afsnit om, hvordan forældrene bedst kan støtte deres barn i hjemmearbejdet.
Der er sket meget på læseområdet siden Specialpædagogisk guide til læsning udkom i 2006. Nye forskningsresultater af, hvad der virker for elever med læse- og skrivevanskeligheder, giver anledning til nye tiltag og aktiviteter for eleverne. Enkelte afsnit i denne 2. udgave er derfor skrevet om.