Rehablitering og undervsining af børn og unge med alvorlig synsnedsættelse
I denne publikation kan du få indblik i rehabiliterende arbejde og undervisning af børn og unge med alvorlig synsnedsættelse.
Indhold
I denne forløbsbeskrivelse kan du læse om tilrettelæggelsen af forskellige indsatser til børn og unge med alvorlige synsnedsættelser. Der er særligt tale om sociale og undervisningsindsatser.
Forløbsbeskrivelsen indeholder både aktuel viden om virkningsfulde indsatser samt en beskrivelse af organiseringen af barnets eller den unges forløb. I de senere år har der været en udvikling i forhold til blandt andet inklusion, som har betydning for undervisningen af børn og unge med alvorlig synsnedsættelse.
Set i lyset af denne udvikling er der et øget behov for specialrådgivning og efteruddannelsestilbud. Formålet med denne publikation er at understøtte og styrke den tværfaglige indsats, som er til gavn for målgruppen. Der er særligt fokus på at beskrive de centrale, højt specialiserede indsatser og den organisering og koordinering, der bedst sikrer de rette tilbud samt et helhedsorienteret og sammenhængende forløb.
Publikationen retter sig primært mod kommunale ledere og fagprofesionelle, som arbejder med eller står for at tilrettelægge indsatser for disse børn og unge.
Konklusion
Forløbsbeskrivelsen indeholder en række af Socialstyrelsens anbefalinger i forhold til form og indhold for indsatser rettet mod børn og unge med alvorlig synsnedsættelse. Derudover har rapporten et fokus på, hvilke områder denne målgruppe særligt har behov for hjælp til, og hvordan indsatserne kan tage hensyn til dette.
Nedenfor ses eksempler på Socialstyrelsens kategorisering og anbefalinger - der anbefales blandt andet:
Organisering og samarbejde
- at den højt specialiserede indsats organiseres i tværkommunale eller regionale samarbejdsaftaler
Tidlig indsats
- at der så tidligt som muligt, efter den lægelige udredning, iværksættes udredning i forhold til rehabilitering og specialpædagogiske behov hos barnet/den unge
Psykosocial udvikling
- at der inddrages en psykolog med særligt kendskab til målgruppen
At møde ligestillede roller
- at kommunen støtter, at børn, unge og pårørende kan deltage i netværk i form af eksempelvis kurser og arrangementer
Undervisning
- at grundskoler (herunder også specialskoler) og ungdomsuddannelser sikrer, at eleven har mulighed for at deltage i alle fag i den daglige undervisning såvel som i prøver
Uddannelses- og erhvervsvejledning
- at uddannelses- og studievejledere samt jobcentre inddrager højt specialiseret, synsfaglig viden i afklaringen af muligheder
Punktskrift og taktilt materiale i læringsmiljøet
- at man sikrer tidlig introduktion til taktilt materiale i leg, specialpædagogisk indsats og læring, herunder punktskrift
Metode
Denne forløbsbeskrivelse bygger på en litteratursøgning af en række analyser, undersøgelser og kortlægninger, som er lavet på dette område.
Rapporten er drøftet samt udarbejdet i en faglig gruppe med forskellige samarbejdspartnere.