Pædagogisk Udviklingsarbejde – Pædagogiske erfaringer i arbejdet med en dreng med erhvervet hjerneskade
Dilemmaer, udfordringer og successer i arbejdet med at inkludere en dreng med senhjerneskade
Indhold
I august 2001 modtog specialbørnehaven Lille Kolstrup i Sønderjyllands Amt, Mikkel, som havde en erhvervet hjerneskade. Han skulle inkluderes i børnegruppen sammen med 11 andre børn med funktionsnedsættelser.
Dette gav anledning til en række spørgsmål: Ville det blive muligt at inkludere Mikkel? Ville man i spændingsfeltet mellem det socialpædagogiske og det sundhedsfaglige rum kunne bygge videre på de principper, Mikkel havde lært under genoptræningsforløbet? Kunne man overflytte de principper til andre omgivelser og samtidig være tro mod det pædagogiske grundsyn, der handler om at følge de initiativer barnet tager?
I denne projektrapport beskrives det socialpædagogiske arbejde med Mikkel, og hvordan det lykkedes at inkludere ham i Børnehuset.
Konklusion
Fra at være en stillesiddende dreng med stort behov for hjælp i alle situationer er Mikkel nu en aktiv omkringgående dreng, der er selvhjulpen på en række områder.
Personalet oplevede, at Mikkel blev glad for at være i børnehaven og kunne profitere af tilbuddet. Mikkel har især knyttet sig til medarbejderne, men da han stoppede i børnehaven, havde han endnu ikke været i stand til at knytte tætte relationer.Metode
Børnehuset Lille Kolstrups socialpædagogiske arbejde tager udgangspunkt i et relationistisk perspektiv. Det har gennem hele forløbet været afgørende for personalet at fastholde de pædagogiske værdier som udgangspunkt i mødet med Mikkel, vel vidende at han blev præsenteret som en ”anderledes opgave” med en diagnose og havde en terapeutisk træningsmodel med sig.
Projektarbejdsformen er blevet valgt som model for projektet. Det har vist sig at være et effektivt redskab til at systematisere, styre og synliggøre processen i den daglige praksis. Projektet har været organiseret tværfagligt mellem socialpædagogerne og fysioterapeuten. Der har desuden været tilknyttet en ekstern udviklingskonsulent og en neuropsykolog.
Personalet har anvendt videooptagelser og logboger som refleksionsværktøjer i projektet.