Ny Indsigt – Ny Indsats
Projekt om intensivering af optræningsindsatsen for børn med medfødt hjerneskade
Indhold
Rapporten er et udredningsprojekt, der har haft som overordnet formål at danne grundlag for at optimere optræningstilbuddene til børn med medfødt hjerneskade. Udredningen er foretaget af MarselisborgCentret for Socialministeriet, som optakt til igangsætning af udviklingsarbejde i amter og kommuner omkring disse tilbud.
Rapporten indeholder:
- En beskrivelse af den børnegruppe, der ligger til grund for projektets undersøgelser
- En kortlægning af udvalgte tilbud omfattende social-, sundheds- og undervisningsområdet i amter og kommuner samt visse alternative tilbud
- En opsamling af forældres og fagpersoners erfaringer i forhold til udvalgte tilbud og anvendte metoder. Erfaringsopsamlingen omhandler optræning i fysiske, kognitive/herunder intellektuelle og sociale funktioner og foruden offentlige og offentligt støttede tilbud, også træning i hjemmet er omfattet
- På baggrund af ovennævnte opstilles modeller/forslag til forbedringer af indsatsen.
Konklusion
Navnlig de offentlige tilbud har svært ved at dokumentere og beskrive den anvendte praksis og de anvendte metoder. Det er desuden kendetegnende for alle tilbud, at der sjældent ligger en evidensbaseret baggrund bag valget af metoder.
Generelt udtrykker forældrene, at de har haft gode erfaringer med den indsats, der ydes over for deres børn i de offentlige tilbud. Der er dog et stort ønske om en mere intensiv og målrettet indsats tilpasset det individuelle barn. Nogle forældre ønsker desuden at blive mere direkte involveret i arbejdet med børnene.
Også fagpersonerne i de offentlige tilbud har generelt gode erfaringer med den indsats, de yder, men ligger på linje med forældrene med hensyn til ønsket om en større intensitet i indsatsen. Det socialpædagogiske personale efterspørger desuden mere vejledning fra de terapeutiske faggrupper.
De familier, der selv forestår træningen af deres barn i hjemmet, finder stor tilfredsstillelse heri. De ser fremskridt navnlig med hensyn til børnenes fysiske funktioner, men er mere tvivlende overfor børnenes sociale og kognitive udvikling.Metode
Udredningen er foretaget på baggrund af et udvalg af tilbud, der har tjent som eksemplificering af indsatsen, herunder dagtilbud, særlige dagtilbud, døgntilbud og forskellige former for undervisningstilbud. Desuden indgår et par øvrige offentlige/halvoffentlige tilbud samt to former for træning i hjemmet.
Datamaterialet for udredningen er bl.a. spørgeskemabesvarelser samt interviews med personale og forældre til børn i de pågældende tilbud.
Forslagene til forbedring af indsatsen er dels fremkommet på baggrund af disse undersøgelser, dels gennem afholdelse af fokusgruppeinterviews med forældre og fagpersoner samt afholdelse af arbejdsseminar, møder mv.