Mød mig som et menneske
Børn og unge med funktionsnedsættelser siger deres mening
Indhold
Denne rapport samler udtryk fra børn og unge med funktionsnedsættelser i form af udsagn, malerier, tekster og sange. Det er de unges egne meninger, der er i fokus.
Rapporten bygger på projektet ”Børn og unge med handicap siger deres mening”, som Danske Handicaporganisationer igangsatte i 2004. Projektets overordnede formål var at lade børn og unge med funktionsnedsættelser selv komme til orde, når det gælder de forhold, der vedrører deres hverdag.
De unges udsagn er i rapporten formidlet videre gennem følgende temaer:
- Familie
- Skole
- Uddannelse og arbejdsliv
- Ungdomsliv
- Hjælp og støtte
- Selvforståelse
- Kendskab og anerkendelse
Efter hvert tema skitseres kort de vigtigste problemstillinger og perspektiver for den videre indsats på området, og der henvises til relevante artikler fra henholdsvis Børnekonventionen og Handicapkonventionen. Rapporten afsluttes med konklusioner og perspektiver for det videre arbejde for børn og unge med funktionsnedsættelser.
Konklusion
Sammenfattende er oplevelsen hos børnene og de unge, at de i for høj grad er blevet pakket ind i vat og bomuld, at de ikke i tilstrækkelig grad er blevet hørt, lyttet til og taget med på råd i selv de mest indgribende og personlige beslutninger og foranstaltninger. Oftest er det de voksne, der tager beslutninger på vegne af børn og unge med funktionsnedsættelser. Blandt andet har mange oplevet ikke at blive inddraget i hvilken støtte, der blev givet. Skal hjælpemidler nødvendigvis være klodsede og grimme?
De børn og unge, der har deltaget i projektet, efterlyser desuden læring. De giver klart og tydeligt udtryk for, at de gennem hele skoletiden ikke har oplevet at have ordentlige muligheder for at udnytte deres læringspotentiale.
Det ser også ud til at være nødvendigt med større fokus på, hvilke muligheder, der er for, at børn og unge med funktionsnedsættelser har et rum til deltagelse i forskellige former for fritidsaktiviteter.
Metode
De materialer, der gengives i rapporten, er udviklet i værksteder på to seminarer for i alt 30 unge mellem 14-18 år med vidt forskellige funktionsnedsættelser. Formålet med seminarerne var at lade de unge komme til orde på deres egne præmisser. Det blev gjort gennem forskellige typer af samtaler og gennem mere kreative metoder som musik-, skrive- og maleværksted for at sikre, at alle fik mulighed for at udtrykke sig. Yderligere syv unge er blevet interviewet på en efterskole i februar 2008 for at teste resultaterne fra seminarerne.