Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Handicap

Mød mig som et menneske

Børn og unge med funktionsnedsættelser siger deres mening

Indhold

Denne rapport samler udtryk fra børn og unge med funktionsnedsættelser i form af udsagn, malerier, tekster og sange. Det er de unges egne meninger, der er i fokus.

Rapporten bygger på projektet ”Børn og unge med handicap siger deres mening”, som Danske Handicaporganisationer igangsatte i 2004. Projektets overordnede formål var at lade børn og unge med funktionsnedsættelser selv komme til orde, når det gælder de forhold, der vedrører deres hverdag.

De unges udsagn er i rapporten formidlet videre gennem følgende temaer:

  1. Familie
  2. Skole
  3. Uddannelse og arbejdsliv
  4. Ungdomsliv
  5. Hjælp og støtte
  6. Selvforståelse
  7. Kendskab og anerkendelse

Efter hvert tema skitseres kort de vigtigste problemstillinger og perspektiver for den videre indsats på området, og der henvises til relevante artikler fra henholdsvis Børnekonventionen og Handicapkonventionen. Rapporten afsluttes med konklusioner og perspektiver for det videre arbejde for børn og unge med funktionsnedsættelser.

Konklusion

Sammenfattende er oplevelsen hos børnene og de unge, at de i for høj grad er blevet pakket ind i vat og bomuld, at de ikke i tilstrækkelig grad er blevet hørt, lyttet til og taget med på råd i selv de mest indgribende og personlige beslutninger og foranstaltninger. Oftest er det de voksne, der tager beslutninger på vegne af børn og unge med funktionsnedsættelser. Blandt andet har mange oplevet ikke at blive inddraget i hvilken støtte, der blev givet. Skal hjælpemidler nødvendigvis være klodsede og grimme?

De børn og unge, der har deltaget i projektet, efterlyser desuden læring. De giver klart og tydeligt udtryk for, at de gennem hele skoletiden ikke har oplevet at have ordentlige muligheder for at udnytte deres læringspotentiale.

Det ser også ud til at være nødvendigt med større fokus på, hvilke muligheder, der er for, at børn og unge med funktionsnedsættelser har et rum til deltagelse i forskellige former for fritidsaktiviteter.

Metode

De materialer, der gengives i rapporten, er udviklet i værksteder på to seminarer for i alt 30 unge mellem 14-18 år med vidt forskellige funktionsnedsættelser. Formålet med seminarerne var at lade de unge komme til orde på deres egne præmisser. Det blev gjort gennem forskellige typer af samtaler og gennem mere kreative metoder som musik-, skrive- og maleværksted for at sikre, at alle fik mulighed for at udtrykke sig. Yderligere syv unge er blevet interviewet på en efterskole i februar 2008 for at teste resultaterne fra seminarerne.

Brugerfortællinger
Forfatter
  • Danske Handicaporganisationer
Årstal
2008
Udgiver
Danske Handicaporganisationer
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Brugerfortællinger;

Mød mig som et menneske

Danske Handicaporganisationer 2008
Undersøgelser og evalueringer;

Voksenhandicapundersøgelsen 2011 – Tema: Selvbestemmelse og demokrati

Socialpædagogernes Landsforbund 2011
Lærebøger og værktøjer;

Helt almindelig anderledes - Om FN’s handicapkonvention og børn med handicap

Ligeværd, 48 sider 2012
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank