Mestring blandt forældre til børn med handicap
Stepping Stones, terapeutisk bistand og forældrekursus er tre mestringsindsatser, som er blevet evalueret i denne rapport af VIVE. I denne rapport kan du læse om implementeringen og effekten af de tre indsatser i 11 forskellige kommuner.
Indhold
Denne rapport er en evaluering af implementering, effekt og omkostninger af tre mestringsindsatser målrettet forældre med børn med handicap. De følgende tre indsatser er alle en del af Mestringsprogrammet: Stepping Stones, Terapeutisk bistand og Forældrekurser. Mestringsprogrammet har været afprøvet i Greve, Herning, Hillerød, Horsens, Kalundborg, København, Middelfart, Randers, Aabenraa, Aalborg og Aarhus Kommune, men ikke alle tre mestringsindsatser i alle kommuner.
Rapporten har til formål at understøtte og optimere udbredelsen, implementeringen og anvendelsen af de tre mestringsindsatser. Den primære målgruppe for rapporten er derfor kommunale beslutningstagere og praktikere, der ønsker at implementere en eller flere af indsatserne.
Rapporten belyser forældrenes udvikling før og efter indsatsen og fokuserer ud over indsatsernes effekt også på kommunernes erfaringer med at implementere indsatserne og på kommunernes etablerings- og driftsomkostninger.
Konklusion
Effektevalueringen viser, at forældre, der har deltaget i den evidensbaserede indsats Stepping Stones, har udviklet sig i en positiv retning på de fleste parametre, der er målt på. Forældrene oplever en styrket evne til at mestre familielivet. Særligt fædrene føler sig mindre stressede og i bedre trivsel. De positive resultater holder også 3-6 måneder efter indsatsen.
Mødrene, der har modtaget terapeutisk bistand, føler sig lidt mindre stressede og oplever en lidt højere trivsel. De føler samtidig, at de lidt bedre kan mestre forældrerollen efter at have deltaget i et terapeutisk forløb. Der er ingen signifikante ændringer for fædrenes vedkommende.
De signifikante resultater for forældrekurserne er begrænsede. Forældrene oplever generelt en lille forbedring i den generelle situation for familien, og mødrene oplever også at have fået bedre kompetencer til at varetage forældrerollen til et barn med handicap.
Metode
For at måle indsatsernes effekt har forældrene deltaget i tre spørgeskemamålinger før og efter implementeringen for at kunne vurdere effekten af indsatserne på både kort og mellemlangt sigt. For effektevalueringen gælder, at hver forælder deltager i en førmåling, en eftermåling umiddelbart efter afslutningen af indsatsen samt en opfølgende måling 3 eller 6 måneder efter endt indsats. De tre spørgeskemaundersøgelser er desuden ens i opbygning og spørgsmål.
Datagrundlaget for evalueringen af implementeringen består af et kvalitativt datamateriale i form af semistrukturerede interview og fokusgrupper, hvor projektledere og praktikere har været delt op i det omfang, det har været muligt af praktiske hensyn på dagen, samt personer, der indtager flere roller i afprøvningen af samme initiativ.