Langtidsstudie af unge hørehæmmede efter Frijsenborg Efterskole - Statusnotat for 1. år
En undersøgelse af efterskolens betydning for unge hørehæmmede og deres videre færd.
Indhold
Denne rapport indeholder det første statusnotat i forbindelse med en undersøgelse af unge hørehæmmedes situation efter, at de har afsluttet et eller to skoleår på Frijsenborg Efterskole i Hammel. Frijsenborg Efterskole har siden 1983 optaget unge hørehæmmede og forsøgt at integrere dem i undervisningen og det øvrige elevhold. Formålet med undersøgelsen er at skabe et statistisk empirisk materiale, hvorved det bliver muligt at følge de unge hørehæmmedes vej videre efter, at de har afsluttet folkeskolen. Det skal medvirke til at kaste lys over de udfordringer og problemer, de unge møder på vej igennem deres ungdomsliv - noget som hidtil har været underbelyst i forhold til unge hørehæmmede.
Undersøgelsen har særligt fokus på de problemer unge hørehæmmede i Danmark møder i forbindelse med forskellige overgange i deres liv. Anden ungdomsforskning har vist, at overgange udgør et særligt problemfelt for unge i dag, og det er således relevant at belyse, hvorledes de unge hørehæmmedes høretab påvirker deres overvejelser om, hvad de skal, efter de har afsluttet folkeskolen.
Denne rapport er baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt tidligere elever på Frijsenborg Efterskole.
Konklusion
Da rapportens indhold er et statusnotat i forhold til et langtidsstudie, drages der endnu ikke konklusioner i denne rapport. Se rapporten for spørgeskemaundersøgelsens besvarelser.Metode
Projektet ”Unge hørehæmmede efter Frijsenborg” er et samarbejde mellem Frijsenborg Efterskole og Center for Ungdomsforskning ved DPU, Aarhus Universitet. Dette statusnotat beskriver resultaterne af den 1. spørgeskemarunde, og omfatter 120 besvarelser fra hørehæmmede tidligere elever på Frijsenborg Efterskole.