Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Handicap

Læsning med farver - En brik i puslespillet om overvindelse af læse- og indlæringsvanskeligheder

En bog om læsevanskeligheder, der skyldes IS - Irlen Syndrom.

Indhold

IS er en perceptuel dysfunktion, der bevirker, at hjernen ikke kan bearbejde det visuelle input korrekt. IS skyldes ikke en defekt ved synet, men en følsomhed over for fuldspektret lys, især ved visse belysningsforhold, hvorved hjernen modtager en for voldsom sansepåvirkning og udsættes for visuelt stress. 

Personer med IS kan opleve mange varianter af perceptionsforvrængninger (fx spejlvendte bogstaver) og fysisk ubehag i varierende styrkegrader samt problemer med fx afstandsbedømmelse. IS afsløres ikke via standardiserede prøver eller undersøgelser hos læge, synsspecialister, sundhedsplejerske og psykolog – kun ved en egentlig screening for IS. 

Mange skoler er så småt begyndt at teste for IS, men der er lang vej igen. Ved brug af farver i form af farvede læsefolier (plastic­ark til at lægge henover teksten under læsning) eller individuelt farvede filterlinser (som brilleglas eller kontaktlinser) kan hjernens funktionsevne afbalanceres, så visuelle forstyrrelser og ubehag reduceres eller elimineres. IS-metoden er et af de mest bemærkelsesværdige bidrag til undervisningssystemet i vores tid og underbygget af mere end 10 års forskning.

Bogen henvender sig til:

  • Undervisere, læsevejledere, specialundervisere, bibliotekarer, studerende, politikere m.fl.
  • Synsspecialister, læger, sundhedsplejersker og psykologer.
  • Forældre til børn med læse- og/eller indlæringsvanskeligheder m.m.
  • Personer, der selv oplever effekten af IS i form af forvrænget tekst eller ubehag og ineffektivitet under læsning.

 

I bogen kan du læse meget mere om bl.a.:

  • Hvordan IS kan hæmme læsning og indlæring.
  • Symptomerne rækker videre end læsning.
  • IS i samspil med dysleksi og andre problemer.
  • Effekten af IS på adfærd, selvtillid og familie.
  • Personlige omkostninger for personer med IS.
  • Hvorfor IS er lettere at afhjælpe end mange andre problemer.
  • Hvordan skoler kan hjælpe elever med IS.
  • Fejlbehandling/fejlfortolkning af læseproblemer.
  • Screening for IS – hvordan og hvor tit.
  • Hvordan omgivelserne bidrager til problemet.
  • IS og standardiserede test.
  • IS og arvelighed.
  • Læseproblemer består ofte af mange lag.
  • Hvordan perceptionsvanskeligheder begrænser fremskridt uanset anvendte læsemetoder.
  • Hvad forældre kan holde øje med.
  • Hvorfor indlæringsproblemer kan overses.
  • Udiagnosticeret IS kan koste skolerne dyrt.
  • Myter, fordomme, antagelser, manglende viden.
  • Hvem kan ellers have glæde af IS-metoden.

 

I bogen er der også:

  • 10 siders tekst på forskellige baggrundsfarver
  • En selvtest for IS
  • Eksempler på perceptionsforvrængninger
  • Fyldig indholdsfortegnelse og register
  • Brede marginer til notater
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Helen Irlen
Årstal
2010
Udgiver
Adlandia, 216 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Dysleksi - En fælles nordisk udfordring

Landsforeningen af Læsepædagoger, 95 sider 2012

Dysleksi og andre vanskeligheder med skriftsproget

Dansk Psykologisk Forlag, 341 sider 2014

Kurér ordblindhed! - Bring APD, DAMP, ADHD, Tourette, Asperger og autisme under kontrol

Borgen, 363 sider 2010
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank