Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Handicap

Kursus for forældre til blinde eller stærkt svagsynede børn

I 2001 udgav en nedsat tværministeriel arbejdsgruppe en rapport, som påviste, at antallet af mennesker med synsnedsættelser, der har fået en uddannelse, har været faldende, og at kun 37 % af de, der er i den arbejdsdygtige alder, og ikke er under uddannelse, er i beskæftigelse.

Indhold

I ovenmævnte rapport blev det konkluderet, at der var en markant sammenhæng mellem uddannelsesniveau og deltagelse i samfundet. Bl.a. fremgik det, at sociale kompetencer er en vigtig forudsætning for at lykkedes med uddannelse og job. Fundamentet for at få et arbejde hviler desuden på den enkeltes personlige og faglige kompetencer. For blinde og svagsynede kan disse ting være en udfordring, da de ikke har adgang til den visuelle verden, og de kan derfor have sværere ved at udvikle personlige og faglige kompetencer. Disse vanskeligheder kan allerede i barne- og ungdomsårene håndteres ved at stimulere, motivere, udfordre og udvikle kompetencer og menneskelige egenskaber, som er vigtige for den enkeltes uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder. Dette materiale er således udarbejdet som et kursus for forældre til blinde eller stærkt svagsynede børn fra skolestart og op til 12 år, og henvender sig til de undervisere, som skal afholde kurserne. Formålet med kurset er at give forældrene viden om samspillet i familien samt videregive viden, som kan hjælpe forældrene til at styrke deres børns sociale og personlige kompetencer således, at de rustes til samfundsdeltagelse. Kursusmaterialet tager afsæt i det "nye" børnesyn, hvor børn opfattes som kompetente og aktive individer, der udvikler sig i tæt samspil med omgivelserne. Kursusmaterialet består af en beskrivelse af:

  • Målgruppen
  • Kursets form
  • Læringsmål for det samlede kursus samt hver kursusgang
  • Kursets indhold
  • Undervisningsprincipper
  • Kursusmaterialets teoretiske grundlag
  • De enkelte undervisningssessioner
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Socialstyrelsen
  • Center for Rehabilitering og Specialundervisning
  • Synscenter Refsnæs
Årstal
2013
Udgiver
Socialstyrelsen, 35 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Det behøver ikke være så svært - En undersøgelse af foreningslivets værdi for unge med handicap og de barrierer, som de møder på vejen dertil

Sammenslutningen af Unge Med Handicap, 36 sider 2014
Undersøgelser og evalueringer;

Blinde børn - Integration eller isolation? Blinde børns trivsel og vilkår i hjemmet, fritiden og skolen

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 141 sider 2010
Brugerfortællinger;

"De andre tror, jeg er doven" - En undersøgelse af muligheder og barrierer for studerende med handicap

Sammenslutningen af unge med handicap, 13 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank