Inklusion & idrætsundervisning - En undersøgelse af elever med funktionsnedsættelsers deltagelse i den danske folkeskole
Denne undersøgelse handler om elever med funktionsnedsættelsers deltagelse i folkeskolens idrætsundervisning. Undersøgelser ser nærmere på, i hvilket omfang elever med nedsat funktionsevne deltager i undervisningen, årsager til manglende deltagelse samt hvad der skal til for at sikre eleverne en optimal idrætsundervisning.
Indhold
Formålet med denne undersøgelse er at undersøge, om det passer, at mange elever med funktionsnedsættelser i folkeskolen ikke deltager i idrætsundervisningen. Undersøgelsen ser nærmere på, hvordan man i folkeskolen varetager idrætsundervisningen af elever med nedsat funktionsevne og hvilke barrierer der kan stå i vejen for, at undervisningen ikke gennemføres efter hensigten.
Rapporten indledes med en introduktion til undersøgelsen, herefter præsenteres undersøgelsens baggrund, formål og metode. Derefter beskrives faget idræt, både i forhold til det lovmæssige grundlag og fagets vigtighed. Slutteligt præsenteres undersøgelsens resultater og anbefalinger.
Konklusion
- Idrætsdeltagelse har betydning for et sundt, fysisk og aktivt liv som barn, ung og voksen. Idræt skaber mulighed for, at eleven med funktionsnedsættelse bliver inkluderet i et socialt og meningsfuldt samvær med andre elever i undervisningen, frikvarterne og fritiden.
- Hvis eleven med funktionsnedsættelser udelukkes fra undervisningen, gør det muligheden for deltagelse i sociale fællesskaber mindre, hvilket kan føre til stigmatisering og eksklusion. Samtidigt risikerer eleverne med funktionsnedsættelser at gå glip af idrættens kundskabs- og færdighedsområder. Samtidigt har idræt en handicapmindskende effekt, som de risikerer at måtte undvære.
Som årsag til elever med funktionsnedsættelsers manglende deltagelse i idrætsundervisningen er der flest, der har svaret:
- At det er svært at inkludere eleven i aktiviteten
- At lærerne mangler forudsætninger
- Hvis eleven ikke modtager specialpædagogisk bistand, er der risiko for, at eleven ikke deltager i idrætsundervisningen.
Til spørgsmålet om, hvad der skal til for, at eleven kan tilbydes en optimal idrætsundervisning, svarer lærerne:
- At lærerne har behov for kurser i tilpasset idræt, så de har de nødvendige forudsætninger
- At læreren har tillid til, at eleven kan deltage
- At alle elever finder undervisningen udfordrende
- Forældrenes og elevens opbakning er vigtig
Metode
Undersøgelsen er baseret på en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse af forholdene på alle 63 kommunale skoler i Roskilde Amt. Roskilde Amt blev udvalgt, fordi der var en bred repræsentation af store og små folkeskoler. Samtidigt havde Roskilde Amt en større andel enkeltintegrerede elever end landsgennemsnittet.