Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Handicap

Inklusion i idrætsundervisningen - Vejledning i, hvordan man inkluderer børn med funktionsnedsættelse i folkeskolens idrætsundervisning

Dette hæfte er et inspirationshæfte til inklusion i idrætsundervisningen og præsenterer en række metoder og idéer til aktiviteter, som kan tilpasses, så alle kan være med.

Indhold

Dette hæfte handler om, hvordan man får alle elever med i idrætsundervisningen. Hæftet er udgivet af idrætslærerne på Asgårdssskolen, Egmont Højskolen og Handicapidrættens Videnscenter, og er ment som en inspiration til idrætslærere. 

Hæftet tager udgangspunkt i Ministeriet for Børn og Undervisnings Fælles Mål Idræt og indeholder en række metoder, fif og idéer til, hvordan man kan tilrettelægge idrætsundervisningen, så alle får mulighed for at deltage.

I første del af hæftet gives en introduktion til inklusion i idrætsundervisning og Tilpasset Idræt og Bevægelse. Her præsenteres blandt andet Fælles Mål, formål med idræt i folkeskolen og nogle af de didaktiske overvejelser, man bør gøre sig som idrætslærer i forhold til Tilpasset Idræt og Bevægelse. 

Herefter giver hæftet en række forslag og eksempler på aktiviteter, der passes til emne, mål og målgruppe. 

Emnerne som hæftet kommer omkring er:

  • Opvarmning/kredsløb- og styrketræning. Under dette emne beskrives aktiviteterne: gang, 6-dages løb, stjæl en hale, sving, styrketræning og eksempler på styrketræningsøvelser.
  • Atletik. Under atletik præsenteres eksempler på en række øvelser, som hører under kategorierne: spring, løb og kast/stød.
  • Bold. Her beskrives boldaktiviteterne: Stikbold, boldleg, basketball, bordtennis, badminton/tennis, ballebold og hullahopsprings-basket, cricket, blinde-fodbold og goalball.
  • Gymnastik. Under dette emne beskrives aktiviteterne: redskabsbane, spænding/afspænding, parcour, balance, rotation, spring og vægtforskydning.
  • Leg (herunder gamle lege, kamplege og hjulsport). Under leg præsenteres forskellige eksempler på stafetter, fangelege, hjulsport, kamplege, gamle lege og det levende vendespil.
  • Rytmiske bevægelser og dans. Under rytmiske bevægelser og dans beskrives aktiviteterne fitnessdans/zumba, en verdensrejse til musik, giv den videre, gakkede gangarter, laban og diverse lege.
  • Udeaktiviteter. Under dette beskrives stjerneorienteringsløb, orienteringsløb, præcisionsorientering og djeeo.

Under hvert emne beskrives forskellige tilpasningsmuligheder af aktiviteterne samt Fælles Mål for de forskellige klassetrin.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
Årstal
2012
Udgiver
Handicapidrættens Videnscenter, 48 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Evaluering af inklusion Glostrup Skole

Professionshøjskolen Metropol, Institut for Ledelse og Forvaltning, 33 sider 2016
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2014

Kofoeds Skole, 28 sider 2015
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2012

Kofoeds Skole, 29 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank