Inklusion i idrætsundervisningen - Vejledning i, hvordan man inkluderer børn med funktionsnedsættelse i folkeskolens idrætsundervisning
Dette hæfte er et inspirationshæfte til inklusion i idrætsundervisningen og præsenterer en række metoder og idéer til aktiviteter, som kan tilpasses, så alle kan være med.
Indhold
Dette hæfte handler om, hvordan man får alle elever med i idrætsundervisningen. Hæftet er udgivet af idrætslærerne på Asgårdssskolen, Egmont Højskolen og Handicapidrættens Videnscenter, og er ment som en inspiration til idrætslærere.
Hæftet tager udgangspunkt i Ministeriet for Børn og Undervisnings Fælles Mål Idræt og indeholder en række metoder, fif og idéer til, hvordan man kan tilrettelægge idrætsundervisningen, så alle får mulighed for at deltage.
I første del af hæftet gives en introduktion til inklusion i idrætsundervisning og Tilpasset Idræt og Bevægelse. Her præsenteres blandt andet Fælles Mål, formål med idræt i folkeskolen og nogle af de didaktiske overvejelser, man bør gøre sig som idrætslærer i forhold til Tilpasset Idræt og Bevægelse.
Herefter giver hæftet en række forslag og eksempler på aktiviteter, der passes til emne, mål og målgruppe.
Emnerne som hæftet kommer omkring er:
- Opvarmning/kredsløb- og styrketræning. Under dette emne beskrives aktiviteterne: gang, 6-dages løb, stjæl en hale, sving, styrketræning og eksempler på styrketræningsøvelser.
- Atletik. Under atletik præsenteres eksempler på en række øvelser, som hører under kategorierne: spring, løb og kast/stød.
- Bold. Her beskrives boldaktiviteterne: Stikbold, boldleg, basketball, bordtennis, badminton/tennis, ballebold og hullahopsprings-basket, cricket, blinde-fodbold og goalball.
- Gymnastik. Under dette emne beskrives aktiviteterne: redskabsbane, spænding/afspænding, parcour, balance, rotation, spring og vægtforskydning.
- Leg (herunder gamle lege, kamplege og hjulsport). Under leg præsenteres forskellige eksempler på stafetter, fangelege, hjulsport, kamplege, gamle lege og det levende vendespil.
- Rytmiske bevægelser og dans. Under rytmiske bevægelser og dans beskrives aktiviteterne fitnessdans/zumba, en verdensrejse til musik, giv den videre, gakkede gangarter, laban og diverse lege.
- Udeaktiviteter. Under dette beskrives stjerneorienteringsløb, orienteringsløb, præcisionsorientering og djeeo.
Under hvert emne beskrives forskellige tilpasningsmuligheder af aktiviteterne samt Fælles Mål for de forskellige klassetrin.