Inkluderende specialpædagogik - En grundbog
Rammerne for den specialpædagogiske praksis til elever med særlige behov er ændret. Dermed står specialpædagogikken over for en kæmpe udfordring og for at løse de opgaver, som er tilknyttet børn og unge med særlige behov, bliver det derfor nødvendigt at tilføre specialpædagogisk kompetence til almenpædagogikken.
Indhold
Ideen om den inkluderende skole er lige så stille ved at blive til virkelighed. Børn og unge, som tidligere har været placeret i specialpædagogiske læringsmiljøer, skal nu til at overføres til almenpædagogiske læringsmiljøer således, at en inklusion af disse børn og unge kan finde sted.
Det betyder også, at børn og unge med funktionsnedsættelser skal undervises og lære på lige fod med andre elever i folkeskolens læringsfællesskaber. Dermed vil der fremover blive behov for et tættere samarbejde mellem de professionelle i almen- og specialpædagogikken samtidig med, at alle, som arbejder med inkluderingen, skal have et kompetenceløft.
Denne bog giver en indføring i de historiske og lovmæssige ændringer, der har været i forhold til specialpædagogikken. Derudover omhandler bogen temaer, som giver en grundig indføring i de udfordringer, man som underviser kan have, når børn med særlige behov skal inkluderes.
Bogen inddrager således specialpædagogisk viden, der tidligere hørte specialpædagogiske institutioner til. Bogen benytter sig af eksempler fra fire forskellige læringsmiljøer - en folkeskole, en specialklasse, en specialskole og en lilleskole - og giver dermed indsigt i, hvordan man kan benytte sig af inkluderende specialpædagogik, der imødekommer flere elever med eller uden diagnoser.