Inkluderende rammer for døve studerende - viden og vejledning til ledelse, undervisere og studievejledere på ungdomsuddannelser
Dette faghæfte indeholder viden om god praksis, når døve studerende skal inkluderes på almene ungdomsuddannelser.
Indhold
Dette faghæfte har til formål at understøtte faglig og social inklusion af døve studerende, som bruger tegnsprogstolk på en ungdomsuddannelse. Baggrunden for udgivelsen af faghæftet er, at undersøgelser og dialog med en række fagfolk og unge peger på, at de færreste uddannelsessteder har viden og/eller politikker om, hvordan de kan arbejde med at inkludere døve i undervisningsmiljøet. Den manglende viden resulterer i, at mange døve studerende har oplevelsen af at være udelukket fra det sociale såvel som det faglige fællesskab på uddannelserne.
Faghæftet er målrettet undervisere, studievejledere, ledelse og administration på ungdomsuddannelser og indeholder viden og vejledning til arbejdet med at skabe inkluderende rammer for døve studerende.
Metode
Faghæftet bygger på interview med unge døve og fagfolk.