Identifikation og undervisning af ordblinde med dansk som andetsprog - En faglig og pædagogisk udfordring
Der kan være mange årsager til læsevanskeligheder. Nogle har vanskeligheder med at læse, fordi de har problemer med den tekniske afkodning af ordene. Det er karakteristisk for ordblinde. Andre har svært ved at forstå tekster på et bestemt sprog, fordi de har begrænset ordforråd og sprogforståelse på det pågældende sprog, hvilket er karakteristisk for mange, der læser på et andet sprog end deres modersmål.
Indhold
I denne rapport fokuseres der på den gruppe, der har problemer med læsning, fordi de både er ordblinde og har et andet modersmål end majoriteten i det omgivende samfund. Rapporten har til formål at give en oversigt over den eksisterende viden om andetsprogede ordblinde med henblik på at skabe grundlag for en forbedring af indsatsen over for denne gruppe.
Rapporten starter med at give en kort beskrivelse af centrale aspekter af læsning, stavning og ordblindhed på modersmålet. Derefter gennemgås læsning, stavning og ordblindhed på andetsprog. Herefter gennemgås det, hvordan man kan identificere andetsprogede ordblinde. Afslutningsvist ses der på, hvordan andetsprogede ordblinde bør undervises.