Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Handicap

Fri leg - Gode rammer for udendørs aktiviteter i frikvarter og SFO for blinde og svagsynede børn

Inklusion af et blindt eller stærkt svagsynet barn i skolernes frikvarterer og fri leg kommer ikke af sig selv. Det er en udfordring, der kræver en målrettet pædagogisk indsats for at lykkes.

Indhold

Inklusion af blinde/svagsynede børn sker lettest i undervisningssituationer og andre pædagogiske aktiviteter, hvor voksne strukturerer forløbet. I den fri leg, som foregår, når børnene holder frikvarter eller løber ud at lege i SFO'en, er der dog risiko for, at det blinde/svagsynede barn ikke har nogen at lege med. Dette kan vise sig problematisk, da et barns legerelationer med andre børn er afgørende for, at barnet kan udvikle og fastholde gode sociale kompetencer.

Dette hæfte giver nogle bud på en række centrale spørgsmål for lærere og pædagoger i forhold til at inkludere blinde og stærkt svagsynede børn i frikvartererne og i SFO'en. Hæftet gennemgår:

  • Hvordan hjælper man barnet med at udvikle gode strategier for at komme med i legen og fællesskabet?
  • Hvilke aktiviteter er gode at sætte i gang, så alle børn kan være med?
  • Hvordan kan man hjælpe det blinde/svagsynede barn til legeaftaler i frikvarteret og SFO'en?
  • Hvordan undgår man at stå i vejen for aftaler mellem det blinde/svagsynede barn og andre børn?
  • Hvordan indretter man skolegården og legeområderne mest hensigtsmæssigt?
  • Hvordan skaber man et miljø med plads til forskellighed?
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Karsten Olsen
  • Tine Teilmann
  • Tine Soulié
Årstal
2010
Udgiver
Handicapidrættens Videnscenter og Videncenter for Synshandicap, 25 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Fri leg - Gode rammer for udendørs aktiviteter i frikvarter og SFO for blinde og svagsynede børn

Handicapidrættens Videnscenter og Videncenter for Synshandicap, 25 sider 2010
Undersøgelser og evalueringer;

Evaluering af inklusion Glostrup Skole

Professionshøjskolen Metropol, Institut for Ledelse og Forvaltning, 33 sider 2016
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2012

Kofoeds Skole, 29 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank