Fri leg - Gode rammer for udendørs aktiviteter i frikvarter og SFO for blinde og svagsynede børn
Inklusion af et blindt eller stærkt svagsynet barn i skolernes frikvarterer og fri leg kommer ikke af sig selv. Det er en udfordring, der kræver en målrettet pædagogisk indsats for at lykkes.
Indhold
Inklusion af blinde/svagsynede børn sker lettest i undervisningssituationer og andre pædagogiske aktiviteter, hvor voksne strukturerer forløbet. I den fri leg, som foregår, når børnene holder frikvarter eller løber ud at lege i SFO'en, er der dog risiko for, at det blinde/svagsynede barn ikke har nogen at lege med. Dette kan vise sig problematisk, da et barns legerelationer med andre børn er afgørende for, at barnet kan udvikle og fastholde gode sociale kompetencer.
Dette hæfte giver nogle bud på en række centrale spørgsmål for lærere og pædagoger i forhold til at inkludere blinde og stærkt svagsynede børn i frikvartererne og i SFO'en. Hæftet gennemgår:
-
Hvordan hjælper man barnet med at udvikle gode strategier for at komme med i legen og fællesskabet?
-
Hvilke aktiviteter er gode at sætte i gang, så alle børn kan være med?
-
Hvordan kan man hjælpe det blinde/svagsynede barn til legeaftaler i frikvarteret og SFO'en?
-
Hvordan undgår man at stå i vejen for aftaler mellem det blinde/svagsynede barn og andre børn?
-
Hvordan indretter man skolegården og legeområderne mest hensigtsmæssigt?
-
Hvordan skaber man et miljø med plads til forskellighed?