Dysleksi og andre vanskeligheder med skriftsproget
Op mod 15 % af eleverne forlader grundskolen uden tilstrækkelige læse- og skrivefærdigheder. Denne antologi giver et overblik over den nyeste forskning på området og bidrager med ideer til, hvordan man som lærer kan tilpasse sin undervisning.
Indhold
Antologien indeholder 18 kapitler, som giver en bred og lettilgængelig gennemgang af en lang række problemstillinger, der har med læse- og skrivevanskeligheder at gøre.
Der er et særligt fokus på forholdet mellem årsager, konsekvenser og pædagogiske tiltag. Det beskrives bl.a., hvad dysleksi er, hvad der kan forårsage dysleksi, hvordan man kan kortlægge og udrede læse- og skrivevanskeligheder, og hvordan man kan kompensere for vanskeligheder med skriftsproget. De fleste af de myter, der findes omkring læse- og skrivevanskeligheder, bliver også taget op. Intervention og specialpædagogiske tiltag har fået deres eget kapitel, og dette tema har i øvrigt en central plads i de fleste af bidragene.
Bogen er skrevet af anerkendte svenske lærere og forskere med særlig viden om dysleksi og andre vanskeligheder med skriftsproget. De svenske forhold kan i de fleste tilfælde overføres direkte til danske forhold. Hvor det er relevant, har Lis Pøhler, som bogens pædagogiske konsulent, inddraget danske forhold i fremstillingen. Den er skrevet af Stefan Samuelsson, Stefan Gustafson, Åke Olofsson, Karin Dahlin, Anders Arnqvist, Idor Svensson, Karin Taube, Ulrika Wolff, Åsa Elwér, Lena Swalander, Anna-Lena Eriksson Gudtavsson, Christer Jacobson, Marianne Björn og Mats Myrberg.