Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Handicap

Dysleksi - En fælles nordisk udfordring

Hvordan finder vi de elever, som har eller er i risiko for at udvikle alvorlige læsevanskeligheder? Og når vi har fundet dem, hvad skal vi så gøre? Kan de “helbredes”, eller er det et livslangt handicap? Skal vi skelne mellem elever med dysleksi og elever med andre læsevanskeligheder?

Indhold

I denne antologi giver forskellige nordiske forskere deres bud på disse spørgsmål. Tilsammen skaber artiklerne en bred forståelsesramme for både elevernes og lærernes udfordringer. Antologien indeholder nedenstående artikler og emneområder: 

  • ”Den helt entydige ordblindetest - ordblindhed i teori og praksis” af Carsten Elbro. I denne artikel er der fokus på afgrænsningen af ordblindhed. Den drejer sig om, hvad ordblindhed er, og hvordan man kan bruge betegnelsen i praksis.
  • ”Kvalitetssikring af specialpædagogisk arbejde i et skoleudviklingsperspektiv” af Jørgen Frost. Her kan du læse om den måde, som ikke kun den enkelte skole, men hele skolesystemet, er skruet sammen på. Hvordan kan vi tilrettelægge det specialpædagogiske arbejde i skolerne på en anden måde, så det i højere grad sikres, at elever med dysleksi med udbytte undervises inden for den almindelige klasses rammer?
  • ”Utvikling av dysleksi - illustrert ved det longitudinelle Bergens-prosjektet ’Ut med språket!’” af Turid Helland. Denne artikel drejer sig om en longitudinel undersøgelse, som fulgte nogle norske børn, fra de var fem til de var 12 år. Ved at sammenholde børnenes læseresultater som 12-årige med undersøgelser fra børnene som 6-årige kan der peges på en række faktorer, som kan hjælpe til tidlig identifikation af vanskelighederne. Projektet testede endvidere effekten af anvendelse af to forskellige principper for tilrettelæggelse af undervisningen.
  • ”Lärare och dyslexi - Diagnosens påverkan på undervisning och förhållningssätt till eleverna” af Erna Árnadóttir och Guðmundur Kristmundsson. Denne artikel omhandler en interviewundersøgelse blandt islandske lærere. Formålet var at belyse, hvilken viden lærerne har om dysleksi, og hvordan brug af diagnose påvirker lærerens undervisning. 
  • ”Dyslexi är (bara) en variant av allvarliga lässvårigheter” af Pekka Niemi. Heri kan du læse om, hvorfor der er elever, som trods god og forskningsbaseret undervisning – fx med sproglig opmærksomhed – alligevel vedbliver at have alvorlige vanskeligheder med både læsning og skrivning. Måske skal vi i fremtiden også fokusere på, hvordan eleven deltager i den daglige undervisning? Hvordan bruger eleven sine ressourcer, og hvordan påvirker han både klassekammerater og lærer? Måske er tiden inde til at begynde at flytte perspektiv?
  • ”Dyslexi - en pedagogisk utmaning” af Ulrika Wolff. En artikel, der refererer til et svensk interventionsstudie for 9-årige med læse- og skrivevanskeligheder: RAFT - Reading And Fluency Training based on phoneme awareness. Intervention bestående af træning i fonemisk bevidsthed og fonem-grafem-kobling kombineret med undervisning i læseforståelsesstrategier og flydende læsning har vist sig effektivt og med resultater, som består – også når interventionen stoppes.
  •  “Dyslexia - a useful concept?” af Renate Valtin. Heri diskuteres diagnosen ‘dysleksi’s anvendelighed.
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Lis Pøhler
Årstal
2012
Udgiver
Landsforeningen af Læsepædagoger, 95 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Værd at vide om ordblindhed

Dansk Videnscenter for Ordblindhed, 102 sider 2007
Lærebøger og værktøjer;

Ordblindhed - En håndbog til forældre

Special-pædagogisk forlag, 120 sider 2008
Dokumentation og udviklingsarbejde;

"Er der nogen i den her togvogn, der kan stave til "resurse"? - En publikation om vejledning af unge med ordblindhed i overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse

Dansk Videnscenter for Ordblindhed, 20 sider 2010
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank