Deltakelse for barn og unge med nedsatt funksjonsevne, med særlig fokus på deltakelse i fysisk aktivitet
I hvilket omfang deltager børn og unge med handicap i skole- og fritidsaktiviteter? Ny rapport gennemgår forskningslitteraturen omkring børn og unge med funktionsnedsættelsers deltagelse i skole- og fritidsaktiviteter.
Indhold
Det norske ’Nasjonal Kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser’ har udarbejdet denne rapport, som er en gennemgang af forskningslitteratur omkring børn og unge med funktionsnedsættelsers deltagelse i skole- og fritidsaktiviteter. Oversigten er lavet med henblik på at pege på, hvilke områder der bør undersøges yderligere. Oversigten viser, at der er et godt grundlag for videre forskning i forhold til forståelse af begrebet deltagelse og i forhold til udvikling af måleinstrumenter. Det er samtidig godt belyst, at børn og unge med funktionsnedsættelser deltager i mindre grad på de fleste områder i hverdagslivet sammenlignet med jævnaldrende uden funktionsnedsættelser. De faktorer, som kan fungere hæmmende eller fremmende for deltagelsen er godt belyst. Forskningen giver til gengæld et uklart billede af børns egen oplevelse af fysisk aktivitet i fritiden. På baggrund af dette vurderes det, at der er behov for yderligere forskning på en række områder.