Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Handicap

De var jo ligesom os

Denne publikation handler om at ændre holdninger og fordomme om mennesker med handicap.

Indhold

I denne publikation kan du læse om et pilotprojekt, som har udviklet og afprøvet metoder til at skabe holdningsændringer til mennesker med handicap blandt folkeskoleelever uden handicap. Tidligere undersøgelser viser, at der ofte er frygt for og forlegenhed forbundet med at tage kontakt til en person med handicap. Det kan lede til manglende viden om og stigmatisering af personer med handicap. Projekter og tiltag, hvor samvær er i fokus vil styrke og fremme positive holdninger og mindske berøringsangst på dette område. 

Det betyder blandt andet, at pilotprojektet vil:

  • Fokusere på folkeskoleelever i 8.-9. klasse.
  • Skabe et personligt møde med unge med og uden handicap i skolen.
  • Forsøge at skabe en gensidighed i mødet ved, at de unge med og uden handicap kan relatere til hinanden.
  • Forsøge at skabe akavethed og berøringsangst, som kan føre til øget refleksion og holdningsændringer. Undersøge, hvad der kan flytte elevernes holdninger til handicap.

Formålet med rapporten er at beskrive arbejdet med disse workshops på ti folkeskoler i Danmark og vurdere, hvorvidt det er lykkedes at skabe en holdningsændring. Derudover er det hensigten, at denne rapport skal videregive erfaringer, så andre projekter kan gøre brug af metoderne.    

Konklusion

Rapporten vurderer, at der er stor potentiale for holdningsændringer blandt folkeskoleelever. Der er særligt to metoder, som ligger til grund for nedbrydningen af holdninger og fordomme. Det personlige møde mellem eleverne og en person med handicap og de inddragende metoder i workshoppen, som har sat fokus på at få eleverne akive igennem spil. 

Rapportens overordnede anbefalinger omhandler:

  • Holdningsbearbejdningen starter i refleksionen 
  • Refleksion i et fordømmelsesfrit rum 
  • Det personlige møde rykker mest 
  • Gensighed og ligeværdighed i mødet 
  • Inddragelse      

Metode

Denne evaluerende rapport tager udgangspunkt i pilotprojektet samt gruppeinterview med 20 elever fordelt på fem klasser 1-3 uger efter workshoppen. 

Derudover bygger evalueringen på 202 evalueringsskemaer, som eleverne har udfyldt umiddelbart efter workshoppen. Dertil har de frivillige unge med handicap deltaget i supervisionsmøde, evalueringsmøder samt skrevet logbog om forløbet, der alt sammen tages højde for i evalueringen.    

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Det Centrale Handicapråd
  • Sammenslutning af Unge med Handicap
Årstal
2015
Udgiver
Sammenslutningen af Unge Med Handicap og Det Centrale Handicapråd, 22 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Børns holdninger til handicap

Socialstyrelsen, 78 sider 2011

"De andre tror, jeg er doven" - En undersøgelse af muligheder og barrierer for studerende med handicap

Sammenslutningen af unge med handicap, 13 sider 2014

Hvordan inddrager man børn og unge med handicap - en metodeværktøjskasse udarbejdet af Danske Handicaporganisationer i forbindelse med projekt ”Børn og unge med handicap siger deres mening”

Danske Handicaporganisationer, 70 sider 2008
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank