"De andre tror, jeg er doven" - En undersøgelse af muligheder og barrierer for studerende med handicap
Otte unge med handicap giver i denne rapport et indblik i, hvordan det er at studere, når man har et handicap og hvordan de udfordringer, der kan følge med, kan imødekommes.
Indhold
Du kan i denne rapport læse om, hvilke barrierer og muligheder der kan være, når man er studerende og har et handicap. I rapporten er otte studerende med handicap blevet interviewet om disse barrierer og muligheder. De studerendes handicap spænder over alt fra fysiske og kommunikative handicap til psykiske lidelser.
Rapporten har interviewet de unge om otte temaer: Faglig tilgængelighed, studiegrupper, undervisere, social tilgængelighed, fysisk tilgængelighed, selvforståelse, støttesystem og vejledning. Du kan blandt andre læse om Frida på 25 år, der har muskelsvind, der endnu ikke er så fremskreden, at man kan se det på hende.
I interviewet fortæller Frida om, hvordan det kan være svært at fortælle om sit handicap, fordi hendes erfaring er, at ”det svageste led” eksempelvis hurtigst ryger ud af en studiegruppe, og så er man alene. Og du kan møde Signe, som lider af periodiske depressioner, hvilket betyder, at hun er nødt til at holde mange pauser i sin læsning, da hun ikke kan overkomme at læse så meget ad gangen, og at hun har brug for plads i sin kalender til uforudsete sygedage. Signe er derfor nødt til at planlægge og strukturere sin læsning ind i fremtiden for at kunne studere på bedst mulige vilkår.
Efterfulgt af de unges personlige beretninger kan du læse anbefalinger til, hvordan man kan tackle de barrierer, som de unge oplever.
Konklusion
De otte unges beretninger viser, at det i dag er muligt for personer med handicap at gennemføre en univeristetsuddannelse. Mange ordninger virker efter hensigten, og universiterne gør en indsats for at skabe gode rammer for de studerende. Der er dog fortsat barrierer, og der mangler stadigvæk at blive skabt overblik, gennemsigtighed og ensartethed samt enkelte navigationsveje i de mange muligheder, som eksisterer for studerende med handicap. Derudover er der fortsat behov for at klæde både studerende med handicap selv og deres omgivelser bedre på for at opnå fuld inklusion.