Plejefamilier og sociale tilbuds erfaringer med socialtilsynet
Alle plejefamilier og sociale tilbud har kontakt til socialtilsynet, men hvordan forløber den kontakt? Og hvordan har det ændret sig siden 2015? Det undersøger Ankestyrelsen i denne udgivelse.
Indhold
Ankestyrelsen har på vegne af Børne og Socialministeriet gennemført denne evaluering af sociale tilbud og plejefamiliers erfaringer med det nye socialtilsyn. Undersøgelsen er et led i en samlet evaluering af Socialtilsynenes virke, som skal foreligge i 2018.
Konklusion
Følgende liste er nedslagspunkter i konklusionerne, der er at hente i rapporten angående plejefamilier og sociale tilbuds oplevelse af socialtilsynet:
- Den overordnede tilfredshed med tilsynet er steget fra 2015 til 2017.
- I 2017 oplever størstedelen af tilbuddene, at de er blevet informeret om processen forud for besøget fra tilsynet. For alle fem tilsyn er gruppen, der oplevede ikke at være informeret, under fem procent. Det er lavere end i 2015.
- 97 procent af tilbuddene oplever, at de i nogen eller høj grad er overensstemmelse mellem drøftelserne med tilsynsførende og det, som beskrives i tilsynsrapporten.
- I 2017 har 91 procent af de sociale tilbud og 61 procent af plejefamilierne haft tilsynsrapporten i høring inden offentliggørelse på tilbudsportalen. Det er flere end i 2015.
- 33 procent af plejefamilierne og 17 procent af de sociale tilbud har ikke behov for dialog med tilsynet i perioden efter tilsynsbesøget. For plejefamilier er behovet steget fra 2015, men det er tilfredsheden med dialogen også.
- 16 procent af plejefamilierne og 28 procent af de sociale tilbud oplevede i 2017, at det sidste tilsyn i ringe grad eller slet ikke var udbytterigt sammenlignet med de ressourcer, som de havde brugt.
- En stor del oplever ikke, at tilsynet hjælper med at fastholde eller udvikle kvaliteten. Det gælder for 61 procent af plejefamilierne og 35 procent af de sociale tilbud. Der er stor variation i oplevelsen på tværs af tilsyn.
Metode
Undersøgelsen er en opfølgning på Ankestyrelsens midtvejsevaluering af de fem socialtilsyn, som blev gennemført i 2015. Denne undersøgelse giver et indblik i plejefamilier og sociale tilbuds erfaringer med socialtilsynene efter 1. januar 2016, og besvarelserne sammenlignes med midtvejsevalueringen. Rapporten er baseret på spørgeskemabesvarelser fra 3062 plejefamilier og 1334 sociale tilbud, som er besvaret i slutningen af 2017.
I undersøgelsen er de sociale tilbud og plejefamilierne blevet bedt om at vurdere følgende:
- Generel tilfredshed med tilsynet.
- Forløbet omkring seneste tilsynsbesøg.
- Form og indhold af seneste tilsyn. Herunder oplevelsen af tilsynsbesøget, de tilsynsførendes kompetencer samt vurderingen af tilsynets bedømmelser og konklusioner ved seneste besøg.
- Arbejdet med kvalitetsmodellen samt vurdering af tilbuddenes økonomi.
- Socialtilsynets bidrag til kvalitetsudviklingen på tilbuddet.