Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Socialpædagogiske indsatser

Virksomme indsatser til børn og unge med autisme og/eller ADHD - en videnskortlægning

Denne videnskortlægning fra VIVE giver dig blandt andet en opdateret viden om sociale indsatser til børn og unge, der har autisme, ADHD eller en kombination.

Indhold

Videnskortlægningen fra VIVE er målrettet fagprofessionelle, der arbejder med børn og unge, der har autisme, ADHD eller en kombination heraf. Den giver dig overordnet svar på tre følgende spørgsmål:

  1. Hvordan har forståelsen af diagnoserne autisme, ADHD eller en kombination heraf udviklet sig de seneste år?
  2. Hvilke ressourcer har børn og unge med autisme, ADHD eller en kombination, og hvilke behov for støtte har de?
  3. Hvilke virksomme indsatser bidrager til at øge livskvalitet, trivsel, mestring og deltagelsesmuligheder blandt børn og unge med autisme, ADHD eller en kombination heraf?

De seneste år er der sket både en stigning i antallet af børn og unge med diagnoserne autisme og ADHD samtidigt med, at der har været en udvikling i forståelsen af og tilgangen til diagnoserne. Derfor er formålet med videnskortlægningen at udfylde behovet for en grundig opdateret viden på virksomme, sociale indsatser for børn og unge med disse.

Videnskortlægningen er inddelt i to overordnede dele, hvor:

  • Første del handler om baggrunden og udviklingen i forståelsen af målgruppen og feltet (kapitel 1-2)
  • Anden del handler om de overordnede principper for virksomme indsatser samt indsatsområder (kapitel 3-7). Hver af kapitlerne rummer både videnskabelige resultater og praksiserfaringer. Der fremhæves eksempelvis to til tre eksempler på indsatser i form af cases.

Derudover er kapitlerne delt op efter forskellige målrettede indsatser til forskellige felter:

  • Kapitel 4 omhandler indsatser målrettet barnet/den unge
  • Kapitel 5 omhandler indsatser målrettet barnets eller den unges nære miljø
  • Kapitel 6 er målrettet relationer og fællesskaber
  • Kapitel 7 målrettet tiltag og indsatser som rammer, overgange og børne- og ungesyn.  

Metode

Videnskortlægningen bygger både på interviews med ti eksperter på området fra forskellige positioner samt på en  systematisk litteratursøgning i internationale databaser. 

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Jakob Trane Ibsen
  • Sofie Henze-Pedersen
  • Katrine Schneekloth Friis Nielsen
Årstal
2023
Udgiver
VIVE
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil

Se også

Dagshjælperen - Et pædagogisk redskab til arbejdet med børn og unge med autisme og ADHD

Kursuscenter Sputnik 2022

Autisme - Det usynlige handicap

Kahrius , 103 sider 2015

At forstå og arbejde med ADHD

Special-Pædagogisk Forlag, 75 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank