Viden om anbragte børn og unge i døgntilbud
Der er meget lidt systematisk viden om selve indsatsen under anbringelsen af børn og unge i døgntilbud og ingen forskningsbaseret viden, der kan sige noget om effekten af indsatsen. Dette er konklusionen i denne vidensopsamling fra Danmarks Pædagogiske Universitsskole.
Indhold
Denne vidensopsamling sætter fokus på viden om anbragte børn og unge i døgntilbud. Det overordnede formål med vidensopsamlingen er at foretage en systematisk indsamling af forskningsbaserede undersøgelser, såvel som rapporter, bøger og andet relevant materiale, der indfanger viden om anbragte børn og unge i døgntilbud. Begrebet døgntilbud omfatter i denne sammenhæng anbringelse på forskellige typer af døgninstitutioner og socialpædagogiske opholdssteder, men ikke familiepleje.
De indkomne undersøgelser fordeler sig under følgende ni temaer:
- Anbragte børn og unge
- Effekter af anbringelse
- Visitation til anbringelse
- Viden om socialpædagogiske indsatser på anbringelsesområdet
- Anbragte børn og unge i forhold til skole og uddannelse
- Anbragte børn og unges hverdagsliv
- Socialpædagogiske indsatser rettet mod kriminalitet
- Udskrivning, efterværn og tidligere anbragtes liv og oplevelse
- Anbragte børn og unges helbred, sundhed, trivsel og fritidsliv
Konklusion
I vidensopsamlingens sidste kapitel samles der først op på den viden, der findes under hvert af de ni temaer. Dernæst afsluttes med en række fælles overvejelser knyttet til den generelle viden på anbringelsesområdet.
Forfatteren konkluderer, at det generelle billede, der tegner sig, er, at anbragte børn og unge og deres liv, udvikling, vanskeligheder og problemstillinger knyttet til et anbringelsesforløb i døgntilbud fortsat er et relativt uudforsket område - set i relation til omfanget af hvor længe børn og unge rent faktisk er blevet anbragt uden for hjemmet i en dansk sammenhæng, såvel som i relation til de mange økonomiske og menneskelige ressourcer, der bringes i anvendelse i denne sammenhæng.
Metode
Litteratursøgningen til denne vidensopsamling har fundet sted i perioden maj 2010 til august 2010. Der har været foretaget en søgning i den danske database Netpunkt (Danbib) samt publikationer fra SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Danmarks Statistik, Ankestyrelsen og AKF, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Københavns Universitet, AUC, Aarhus Universitet samt Teori og Metodecenteret og Udviklings- og Formidlingscenteret Børn og Unge.
Der er endvidere inddraget undersøgelser, analyser og evalueringer fra interesseorganisationer, kommuner og regioner. Vidensopsamlingen indeholder også en oversigt over offentliggjorte uafhængige bogudgivelser, som rummer undersøgelser og/eller analyser af døgninstitutionsområdet, samt litteratur, der omfatter fortællinger, oplevelser og erfaringer fra tidligere anbragte børn og unge.
I alt er der medtaget 99 publikationer i vidensopsamlingen.
Vidensopsamlingen er udadarbejdet som en konsulentopgave for Socialpædagogernes Landsforbund.