Socialtilsyn Nord - Årsrapport 2014
2014 var startåret for fem nye socialtilsyn i Danmark. Socialtilsynene blev som en del af Tilsynsreformen etableret for at sikre et mere professionelt og uafhængigt tilsyn med de sociale tilbud i Danmark.
Indhold
Socialtilsyn Nord overtog pr. 1. januar 2014 tilsynsforpligtelsen for cirka 1.038 plejefamilier og 378 sociale tilbud. I denne årsrapport er fire udvalgte fokuspunkter valgt med henblik på at belyse den faglige og organisatoriske udvikling i tilbuddene. De fire fokuspunkter er:
- Omsætning af visiterende kommuners indsatsmål i tilbuddenes praksis
- Magtanvendelser på børne- og ungeområdet samt voksenområdet
- Fysiske rammer på plejefamilieområdet
- Juridisk grundlag
Derudover indeholder årsrapporten en beskrivelse af Socialtilsyn Øst, herunder en beskrivelse af socialtilsynets organisering samt medarbejdersammensætning og kompetencer.
Konklusion
Årsrapporten konkluderer, at den overvejende del af alle tilbud har en god kvalitet, når det kommer til de ovennævnte fire fokuspunkter. Der er dog også en del tilbud, hvor socialtilsynet har observeret udfordringer.
Kvaliteten af tilbuddenes arbejde med indsatsmål er påvirket af både eksterne og interne forhold hos tilbuddene. De eksterne forhold handler blandt andet om, hvorvidt myndighed/handlekommune har udarbejdet og udleveret indsatsmål til tilbuddene, samt om disse er klare og målbare. Derudover er det af betydning, om myndigheden løbende og systematisk følger op på de indsatsmål, der er sat. De interne forhold handler blandt andet om, hvorvidt tilbuddene er opsøgende i forhold til at indhente indsatsmål hos myndigheden, og om de evner at redgøre for egen pædagogik og metode. For sociale tilbud har det betydning om kompetencer og arbejdsgange understøtter arbejdet med indsatsmål. For plejefamilier har det betydning, om Socialtilsyn Nord påtager sig en proaktiv rolle i forhold til at gå i dialog med plejefamilierne om, hvordan de arbejder med indsatsmål.
Kvaliteten af de sociale tilbuds arbejde med magtanvendelse er blandt andet påvirket af, at tilbuddene ikke altid kender baggrund og formål med magtanvendelsereglerne. Der ses desuden mangelfulde indberetninger, for eksempel ved, at tilbuddet ikke har forholdt sig konkret til den enkelte magtanvendelse og der ses mangler i de retningslinjer, som tilbuddene udarbejder omkring magtanvendelse. Kendskabet til fysisk magt er godt, men en del steder mangler kendskab til skjult magt, der blandt andet vedrører retten til selvbestemmelse.
Kvaliteten af de fysiske rammer for plejefamilier er påvirket af, at de fysiske rammer ikke altid er tilfredsstillende eller godkendt til beboelse. Derudover ses der en forskel i de fysiske rammer mellem dét som biologiske børn og plejebørn tilbydes. Endeligt er kvaliteten påvirket af, at nogle plejefamilier bor geografisk isoleret.
Kvaliteten af de juridiske forhold for sociale tilbud er blandt andet påvirket af, at der ses en sammenblanding af tilbud oprettet efter serviceloven og almenboligloven. For private tilbud er kvaliteten påvirket af mangler i forhold til vedtægter. Derudover er kvaliteten påvirket af, at der ses uklarheder i, om et tilbud er ét eller flere tilbud eller afdelinger.