Sølager: Pædagogik og udviklingsarbejde – en beskrivelse af den pædagogiske praksis på Sølager 1997
Når brugerne inddrages
Indhold
Publikation omfatter en række beskrivelser af det socialpædagogiske arbejde med unge på institutionen Sølager, der både rummer sikrede afdelinger, åbne afdelinger, et døgnplejecenter, beskyttet beskæftigelse for en række værkssteder og et landsbrugscenter, der dagligt har en række voksne udviklingshæmmede brugere.
Konklusion
Kendetegnet for det pædagogiske arbejde på Sølager er, at det er tilrettelagt ud fra et pædagogisk princip om mest mulig medinddragelse af brugerne, hvor det samlede mål er at bibringe de unge og brugerne nye kompetencer, der skal modvirke institutionalisering. I disse beskrivelser kan der imidlertid også indfanges elementer af den kategori, der omfatter den såkaldte Hverdagslivspædagogik. Denne kategori anvendes, når deltagelsen i institutionens og lokalmiljøets hverdagsliv fremhæves som kernen.
Det praktiske fællesskab og familielignende samvær såvel som hjemlige rammer er centrale. Når denne kategori medtages her under Sølagers beskrivelse af deres pædagogiske tænkning, er det fordi pædagogikken også handler om, at den enkelte unge og bruger får en fornemmelse af at bidrage til helheden i Sølager som et lille landbrugssamfund, hvor der både er værksteder og landbrug på samme matrikel.