Evaluering af det socialpædagogiske opholdssted ”Charlottenborg”
Læs 14 tidligere anbragte unges syn på, hvad der kendetegner "den gode voksne" på et anbringelsessted
Indhold
Et indblik i unge anbragtes liv og udviklingen af pædagogisk teori og metode på et socialpædagogisk opholdssted.
Brugerfortællinger er en væsentlig del af dette forskningsprodukt, hvorfor produktet både er registreret som forskning og brugerfortællinger.
Konklusion
Det sammenfattes af de unge, hvordan de voksne, der ”dur”, skal være, og hvad de skal kunne, når der er tale om anbragte unge, som har det svært. Væsentligt er:
- At den voksne repræsenterer en mulig imitationsmodel.
- At have voksne omkring sig, som kan alt det, deres forældre ikke har kunnet.
- Nærværende voksne – som en modsætning til deres forældre, som har været optaget af egne problemer.
- Rummelige voksne, der kan tage imod aggressioner, brudte aftaler eller lignende.
- At den voksne skal kunne give respons på tanker og følelser.
- At den voksne er dygtig til sit fag.
- At den voksne er en vovehals. Det betyder at turde tage chancer og træffe valg.
- Intuition er også vigtig. En slags fingerspidsfornemmelse for, hvad der rører sig i den unge.
Metode
Interview med 14 tidligere anbragte unge