Hjerte og intellekt i undervisningen af børn og unge med handicap
De sidste 30 år har man i Italien inkluderet børn med handicap i almindelige skoleklasser og børnehavegrupper, hvilket er forfatterens afsæt og erfaringsgrundlag med inklusion som bogens hovedtema.
Indhold
Bogen er en bevægende og ofte poetisk rejse mellem erindringer, citater fra litteraturen, eventyr, landskaber og historier, der ikke har handicappet som hovedtema, men derimod personen med handicap, der netop som person betragtet besidder mange andre kvaliteter og er meget andet end sit handicap.
Vi er ofte tilbøjelige til at tænke, at en person med handicap ikke kan bidrage til fællesskabet, men i virkeligheden forholder det sig sådan, at denne persons tilstedeværelse i klassen er en enestående mulighed for at udvikle medmenneskelige værdier, ægte accept og dialog samt undgå ængstelse over forskelle mellem mennesker. De erfaringer, bogen formidler, giver mulighed for personlig og professionel udvikling samt bidrage til at berige os som mennesker.
Bogen handler om både personlige og professionelle erfaringer og især om de præmisser, skolen bør handle på, om den kultur, der nødvendigvis må opbygges og udvikles for til stadighed at forbedre kvaliteten i arbejdet med at inkludere alle elever. Bogen har desuden den særlige styrke, at den bygger på mange års erfaringer med inklusion af elever med handicap i almindelige skoleklasser.