Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Socialpædagogiske indsatser

Handlekompetencer i pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn og unge – indsats og effekt : HPA projektet. En sammenfatning

Udvikling af den socialpædagogiske indsats på døgninstitutionsområdet med fokus på skolegang, venskaber og hjemlighed

Indhold

Dette forskningsprojekt har over en treårig periode omfattet pædagogisk udvikling og forskning i pædagogisk arbejde inden for både dag- og døgninstitutionsområdet. I herværende sammenhæng er det arbejdet med og resultaterne af de pædagogiske indsatser knyttet til døgninstitutionsområdet, der skal præsenteres.

I undersøgelsen er der fokus på tre særlige områder af anbragte børn og unges livsforhold på døgninstitution:

  • samarbejdet mellem døgninstitution og skole
  • støtte til at danne venskaber inden og uden for institutionen
  • hjemlighed og dagligdagen på institutionen

Konklusion

Fra socialpædagogernes side har der været en skærpet opmærksomhed på f.eks. betydningen af anbragte børns skolegang. Her er der eksempler på, at pædagogerne fra døgninstitutionerne besøger skoleklasser, hvor ”deres” børn går, for at fortælle om, hvad en døgninstitution er. På den måde medvirker de aktivt til, at myter og misforståelser om børns liv på døgninstitution kan udfordres.

I forhold til begrebet venskab bruges der tid på at støtte institutionens børn i at indgå i de lokale klubber og foreninger, hvor nye venskaber kan opstå for børnene, og der er et fokus på at udvikle hjemlighed og dagligdag på døgninstitutionen. Det betyder blandt andet, at børnene gerne må spise morgenmad i deres nattøj, og at forældre gerne må komme på uaftalte besøg.

Metode

Datamaterialet fra denne del af projektet omfatter såkaldte baselinebeskrivelser af de involverede institutioner, med henblik på at indfange institutionernes såkaldte udviklingsparathed, foretaget i 2006 og efterfølgende i 2007, med fokus på skole, venskaber og hjemlighed.

Der har været foretaget observationer af personalemøder og medarbejderdage og afslutningsvis en opsamlende interviewrunde med forstandere, ledere og medarbejdere fra de involverede institutioner, hvor det særligt blev udforsket, hvilke dele der vurderedes at være lykkedes i relation til udviklingsforløbene i de enkle døgninstitutioner.

Forskning
Forfatter
  • Bente Jensen
  • et al.
Årstal
2009
Udgiver
Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2014

Kofoeds Skole, 28 sider 2015
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2012

Kofoeds Skole, 29 sider 2013
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2013

Kofoeds Skole, 28 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank