Forældresamarbejde på en døgninstitution
Hvordan kan man dokumentere effekten af og udvikle metoder i arbejdet med de anbragte børns forældre?
Indhold
På Børn og Unge Centret Djurshøj har man siden 1991 bl.a. fokuseret på forældresamarbejdet. Man ønsker til stadighed at øge personalets bevidsthed om forældrekontakten, at finde ud af hvordan effekten af den eksisterende kontakt er samt at udvikle metoder i arbejdet med de anbragte børns forældre. Som grundlag for dette har institutionen bedt om at få undersøgt det aktuelle forældresamarbejde.
Undersøgelsen bygger dels på registrering af den faktiske kontakt mellem forældre og personale, dels på interviews med børnenes forældre. I rapporten sammenlignes resultaterne med en tidligere tilsvarende undersøgelse.
Undersøgelsernes resultater og Djurshøjs arbejde med kvalitetsudvikling af bestemte indsatsområder kan ikke direkte overføres til andre institutioner. Metoderne kan imidlertid udmærket bruges som model for, hvordan man på døgninstitutioner kan gøre det, man laver, bedre for brugerne og samtidig mere spændende for medarbejderne.
Konklusion
Den første undersøgelse viste, at forældrene var positive over for Djurshøj og de havde tillid til personalet. Samtidig viste undersøgelsen, at der kun med få forældre var det ønskede tætte samarbejde. I anden undersøgelse er der etableret et tættere samarbejde med flere forældre og forældrene er langt mere tilfredse med samarbejdet. Samtidig er forældrene blevet bedre til at turde kritisere pædagogikken og Djurshøjs opdragelse af børnene.
På Djurshøj har personalet oplevet, at de med præcis og klar forældreinformation samt løbende sikring af, at de gør det, de siger, de gør, får mere tilfredse forældre med mere realistiske forventninger. I sidste ende giver det også større arbejdsglæde og succes for personalet.
Metode
Til at beskrive den faktiske kontakt mellem forældre og personale er valgt strukturerede spørgeskemaer med mulighed for bemærkninger.
Dataindsamlingsmetoden er iagttagelser fra de ansatte på institutionen. Dataindsamlingen har fundet sted igennem to måneder. Der er desuden benyttet kvalitative interviews med forældrene. Der deltog i alt seks forældre ud af otte mulige.