FN’s Børnekonvention og socialpædagogikken – børn anbragt uden for hjemmet
Anbefalinger til socialpædagogisk praksis for børn anbragt uden for hjemmet
Indhold
Nordisk Forum for Socialpædagoger vil med hæftet bidrage til at give børnekonventionen dens legitime plads i det socialpædagogiske arbejde. Visionen er, at den socialpædagogiske profession og fagets udøvere realiserer konventionen og optager dens principper i socialpædagogikken og det daglige arbejde med udsatte børn og unge. I dette ligger også et socialpolitisk og etisk ansvar for at synliggøre børn og unges situation, når den ikke er i tråd med deres rettigheder.
Konklusion
Budskabet er:
- at børns rettigheder, som de kommer til udtryk i FN’s børnekonvention, skal indarbejdes overalt i de nationale lovgivninger og forvaltninger
- at børn anbragt uden for hjemmet skal sikres deres rettigheder lovgivningsmæssigt under anbringelsen
- at alle de nordiske lande bør have en børneombudsmand, som kan overvåge, at FN’s børnekonvention efterleves
- at fagprofesionelle med ansvar for børn er forpligtet på at følge og bruge konventionen i det daglige arbejde
- at uddannelsesstederne for socialpædagoger skal tilrettelægge undervisningen på en sådan måde, at de studerende sikres viden om børns rettigheder og kompetencer til af opfylde dem.
I hæftet stilles undervejs og afslutningsvis en række spørgsmål, som lægger op til en dialog på arbejdspladsen. Formålet med dialogen er at styrke og udvikle fagligheden.
Metode
Hæftet er udviklet i samarbejde mellem en arbejdsgruppe og styrelsen i Nordisk Forum for Socialpædagoger