Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Socialpædagogiske indsatser

Betydningen af anbringelsestype for anbragte børns skoleresultater

Sammenligning af familiepleje og institutionsanbringelse

Indhold

Rapporten undersøger, hvilken sammenhæng der er mellem typen af anbringelse (familiepleje eller institution), som et barn anbringes i, og barnets resultater i skolen.

Rapporten er bygget op omkring to delanalyser:

1) en analyse af forskelle og ligheder mellem børn anbragt i familiepleje og børn anbragt på institution, herunder hvilke faktorer der har betydning for, hvor barnet anbringes første gang

2) en effektmåling af, hvilken betydning det har for barnets resultater i skolen og opstart på ungdomsuddannelse, om barnet anbringes i familiepleje frem for på institution.

Konklusion

I første delanalyse finder rapporten en tendens til, at børn, der anbringes på institution, i gennemsnit er ældre ved første anbringelse og i højere
grad har egne problemer. Omvendt er det oftere forældrene, der har problemer i de tilfælde, hvor barnet anbringes i familiepleje.

I anden delanalyse finder forfatterne bag rapporten bevis for, at beslutningen om at anbringe et barn i familiepleje frem for på institution kan have betydning for, hvordan barnet klarer sig i skolen. Ikke så meget i forhold til barnets testresultater, men mere i forhold til valg omkring barnets skolegang og videre uddannelse.

Samlet viser rapporten, at børn, der anbringes i familiepleje, i højere grad deltager ved 9. klasses afgangsprøve og har større sandsynlighed for at starte på en ungdomsuddannelse, alene fordi de blev anbragt i familiepleje i stedet for på institution. Resultatet forventes dog kun at gælde for den gruppe af børn, der ligger på vippen til at blive anbragt i den ene anbringelsestype frem for den anden.

Metode

Rapportens undersøgelse er baseret på 4.567 børn i alderen 6-14 år, der i løbet af perioden 2008-2017 blev anbragt første gang.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Iben Bolvig
  • Signe Frederiksen
  • Mette Thorsager Jensen
Årstal
2021
Udgiver
VIVE
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Anbragte Børn og Unge – En forskningsoversigt

Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 2009

Anbragte børns udvikling og vilkår. Resultater fra SFI’s børneforløbsundersøgelse af årgang 1995

SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 2008

Fokus på – anbragte børn og unge med anden etnisk baggrund end dansk

UFC, Udviklings- og Formidlingscenter for socialt arbejde med unge. Videnssamlingen er en del af det samlede KABU-projekt 2003
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank