Anbringelse af børn med etnisk minoritetsbaggrund
Om betydningen af kultur, etnicitet, religion og sprog for anbragte etniske minoritetsbørn og deres familier
Indhold
Denne oversigt sammenfatter den nyeste forskning om anbringelse af børn med etnisk minoritetsbaggrund. Oversigten fokuserer på de områder, hvor anbringelsessager med børn med etnisk minoritetsbaggrund adskiller sig fra anbringelsessager med børn med etnisk majoritetsbaggrund, herunder hvilken betydning kultur, etnicitet, religion og sprog har for børnene og deres familier. Oversigten retter sig mod socialarbejdere, der på forskellig vis er involverede i anbringelsen af børn med etnisk minoritetsbaggrund.
Formålet med oversigten er dels at give et overblik over den nyeste forskning på området, dels at give nogle konkrete råd og anbefalinger til socialarbejdere, som arbejder inden for området.
Kapitel 2 fokuserer på kulturforståelse, kapitel 3 fokuserer på årsager til, at etniske minoritetsbørn anbringes, og kapitel 4 fokuserer på mødet mellem socialarbejderen og familier med etnisk minoritetsbaggrund.
Konklusion
Forskningen peger på vigtigheden af, at socialarbejderen i arbejdet med familier med etnisk minoritetsbaggrund tager udgangspunkt i en generel viden om forskellige kulturopfattelser og et specifikt kendskab til interkulturelle kompetencer.
Forskningen viser også, at god kommunikation, inddragelse af og kendskab til familier med etnisk minoritetsbaggrund har stor betydning for, om anbragte børn med etnisk minoritetsbaggrund får et godt anbringelsesforløb. Det er i den sammenhæng vigtigt at sætte sig ind i den respektive families historie i forhold til indvandrings- og integrationssituationer.
De forskellige undersøgelser peger på, at samarbejdet mellem socialarbejdere og etniske minoritetsfamilier kræver ekstra ressourcer på grund af sprogproblemer og vanskeligheder ved at kommunikere regler og værdier.
Endeligt peger forskningen på, at sprog, kultur, etnicitet og religion er centrale faktorer i forhold til at sikre kontinuiteten for barnet – herunder den fortsatte kontakt til forældre og familie. Socialarbejderens viden om og hensyn til dette bør altid tage udgangspunkt i det enkelte individ.
Oversigten afsluttes med en række konkrete anbefalinger til socialarbejderen, der arbejder med etniske minoritetsfamilier.
Metode
Oversigten fokuserer primært på resultater fra den nyeste skandinaviske forskning på området.