Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Socialpædagogiske indsatser

Anbringelse af børn med etnisk minoritetsbaggrund

Om betydningen af kultur, etnicitet, religion og sprog for anbragte etniske minoritetsbørn og deres familier

Indhold

Denne oversigt sammenfatter den nyeste forskning om anbringelse af børn med etnisk minoritetsbaggrund. Oversigten fokuserer på de områder, hvor anbringelsessager med børn med etnisk minoritetsbaggrund adskiller sig fra anbringelsessager med børn med etnisk majoritetsbaggrund, herunder hvilken betydning kultur, etnicitet, religion og sprog har for børnene og deres familier. Oversigten retter sig mod socialarbejdere, der på forskellig vis er involverede i anbringelsen af børn med etnisk minoritetsbaggrund.

Formålet med oversigten er dels at give et overblik over den nyeste forskning på området, dels at give nogle konkrete råd og anbefalinger til socialarbejdere, som arbejder inden for området.

Kapitel 2 fokuserer på kulturforståelse, kapitel 3 fokuserer på årsager til, at etniske minoritetsbørn anbringes, og kapitel 4 fokuserer på mødet mellem socialarbejderen og familier med etnisk minoritetsbaggrund.

Konklusion

Forskningen peger på vigtigheden af, at socialarbejderen i arbejdet med familier med etnisk minoritetsbaggrund tager udgangspunkt i en generel viden om forskellige kulturopfattelser og et specifikt kendskab til interkulturelle kompetencer.

Forskningen viser også, at god kommunikation, inddragelse af og kendskab til familier med etnisk minoritetsbaggrund har stor betydning for, om anbragte børn med etnisk minoritetsbaggrund får et godt anbringelsesforløb. Det er i den sammenhæng vigtigt at sætte sig ind i den respektive families historie i forhold til indvandrings- og integrationssituationer.

De forskellige undersøgelser peger på, at samarbejdet mellem socialarbejdere og etniske minoritetsfamilier kræver ekstra ressourcer på grund af sprogproblemer og vanskeligheder ved at kommunikere regler og værdier.

Endeligt peger forskningen på, at sprog, kultur, etnicitet og religion er centrale faktorer i forhold til at sikre kontinuiteten for barnet – herunder den fortsatte kontakt til forældre og familie. Socialarbejderens viden om og hensyn til dette bør altid tage udgangspunkt i det enkelte individ.

Oversigten afsluttes med en række konkrete anbefalinger til socialarbejderen, der arbejder med etniske minoritetsfamilier.

Metode

Oversigten fokuserer primært på resultater fra den nyeste skandinaviske forskning på området.

Forskning
Forfatter
  • Ida Hammen
  • Tina Gudrun Jensen
Årstal
2010
Udgiver
Servicestyrelsen og SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Forskning;

Anbringelse af børn med etnisk minoritetsbaggrund

Servicestyrelsen og SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 2010
Undersøgelser og evalueringer;

Procesevaluering af Sund for livet - En sundhedsintervention på Indvandrer Kvindecentret

Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk universitet, 44 sider 2016
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Anbringelse uden samtykke

Vive 2025
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank