Anbragte unge og lystlæsning
Denne rapport viser, at jo mere anbragte børn læser af lyst, jo større er sandsynligheden for at de trives og gennemfører en ungdomsuddannelse
Indhold
Lystlæsning har en positiv betydning for anbragte unges trivsel, og hvordan de klarer sig i skolen. Det viser denne analyse, som Socialt Udviklingscenter SUS har udarbejdet for Egmont Fonden.
Konklusion
Analysen peger på, at der er behov for at styrke de anbragtes og andre udsatte unges læsning bl.a. ved:
- At anerkende lystlæsningen som afgørende for udsatte børn og unges trivsel og forståelse af sig selv samt for deres motivation og muligheder for at lære og uddanne sig.
- At sikre adgangen til relevante, alders- og tidssvarende bøger, som er lettilgængelige for børnene og de unge – og inddrage de unge i, hvad de har lyst til at læse.
- At de voksne, plejeforældre, det pædagogiske personale, forældre og frivillige, motiverer og støtter børn og unge til at komme i gang med og fastholde at læse af lyst, fx ved at tage med børnene og de unge på biblioteket.
Metode
Undersøgelsen baserer sig på både kvalitative og kvantitative data. De kvantitative data tager afsæt i VIVEs Trivselsundersøgelsen blandt Anbragte Børn og Unge (TABU) fra 2014 samt registerdata fra Danmarks Statistik. Den kvantitative data er afrapporteret i denne rapport og særskilt i notatet ’Adgangen til, brugen af og betydningen af bøger blandt udsatte unge’ (VIVE 2020). De kvalitative data er indsamlet af Socialt Udviklingscenter SUS i 38 enkelte interviews med anbragte unge i alderen 15-17 år.