Anbragte børns læring
Analyse af anbragte børns læring og konsekvenserne for deres uddannelse og livsindkomst ud fra dansk forskningslitteratur samt interview med ti personer, som repræsenterer forskellige perspektiver på anbringelsesområdet.
Indhold
Egmontfonden har støttet SFI's analyse af børn og unges livskriser, der kortlægger forholdene for anbragte børn og unge, og har selv fået gennemført en analyse af anbragte børns læring og konsekvenserne for deres uddannelse og livsindkomst. På den baggrund har Egmont Fonden iværksat signaturprojektet "Lær for livet", der skal sikre omsorgsfuld læring til anbragte børn. Denne publikation danner baggrund for projektet.
På baggrund af gennemgang af forskningslitteratur samt ti interview er der indkredset seks fokusområder, som kræver særlig opmærksomhed, når det gælder anbragte børn og unges skolegang og uddannelse.
De seks fokusområder er:
• ressource- eller kompenserende perspektiv
• anbragte børns kognitive niveau
• inklusion i skole og lokalsamfund
• relationer til voksne og andre børn
• undervisning og behandling
• tilrettelæggelse af undervisning
Hvert fokusområde behandles i et særskilt afsnit og der er konklusioner og deraf følgende anbefalinger for hvert område.