Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Årsager og visitation

Anbragte børns udvikling og vilkår. Resultater fra SFI’s børneforløbsundersøgelse af årgang 1995

Hvordan udvikler anbragte børn sig – i deres barndom, ungdom og voksenliv?

Indhold

Egelund et al. har fulgt en gruppe af børn født i 1995, som alle havde det til fælles, at de i de tidligste barndomsår havde været anbragt uden for hjemmet. Formålet er at opnå viden om anbragte børns udvikling gennem både barndom, ungdom og voksenliv. Undersøgelsen følger ikke kun børnene, men også de anbringelsesforløb, som børnene befinder sig i, med henblik på at udvikle viden om, hvordan forskellige foranstaltninger og anbringelsesforløb virker ind på børnenes udvikling.

Konklusion

Undersøgelsen udpeger en række risikoforhold ved såvel børnenes opvækst som forældrenes livsforhold.

De er her gengivet i sammenfattet form:

  • Børnenes fædre er generelt så fraværende, at der ikke findes statistiske oplysninger om dem.
  • Anbragte børns forældre har en betragtelig overdødelighed, hvad angår både moren og faren.
  • Et flertal af anbragte børn har mødre, der er enlige, med den højere fattigdomsrisiko, der er knyttet til enligt forældreskab.
  • Anbragte børn kommer ofte fra større søskendeflokke, i hvilket halvsøskende dominerer.

Anbragte børn får selv børn i en tidlig alder. De anbragte børn er selv oftere født af teenagemødre.

Metode

Undersøgelsen omfatter alle børn født i 1995, der er eller har været anbragt uden for hjemmet.

Metodisk er der tale om en undersøgelse bestående af såvel kvalitative interview som spørgeskemaer og statistiske analyser, og i undersøgelsen inddrages både de anbragte børn og en sammenligningsgruppe, der består af dårligt stillede børn fra samme årgang, som ikke er eller har været anbragt.

Interview er foretaget med de anbragte børns forældre, mens spørgeskemaer anvendes til socialforvaltninger og de steder, børnene er anbragt. Undersøgelsen omfatter i alt 715 børn, hvoraf kommunerne har besvaret spørgeskemaer om 603 børn.

Forskning
Forfatter
  • Tine Egelund
  • et al.
Årstal
2008
Udgiver
SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Den gode anbringelse

Socialstyrelsen 2022
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Anbringelse uden samtykke

Vive 2025
Forskning;

Når man anbringer et barn II - Årsager, effekter af anbringelsesforanstaltninger og konsekvenser

Rockwool Fondens Forskningsenhed og Syddansk Universitetsforlag, 208 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank