Styrkelse af kvaliteten af anbragte børn og unges undervisning – Evaluering af Partnerskabsprojektet
Er du beskæftiget med eller interesseret i anbragte børn og unges skolegang? I denne publikation kan du dykke ned i erfaringerne fra fire partnerskabsprojekter mellem kommuner, interne skoler og folkeskoler, der bl.a. har til formål at styrke undervisningen for målgruppen.
Indhold
Dette notat fra SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd indeholder en evaluering af fire såkaldte partnerskabsprojekter. Partnerskaberne mellem kommuner, interne skoler og folkeskoler blev etableret i skoleårene 2014-2016 i forbindelse med, at Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling igangsatte et satspuljeprojekt for at styrke kvaliteten af undervisningen for anbragte børn og unge i 2013.
Notatet har form som en erfaringsopsamling, der kan fungere som inspiration til andre skoler eller kommuner, der ønsker at etablere en lignende partnerskabsmodel.
Partnerskabernes formål er at styrke undervisningen i interne skoler og at understøtte udslusningen af elever fra interne skoler til folkeskoler og ungdomsuddannelser.
I notatet finder du følgende kapitler:
- Sammenfatning og perspektivering.
- Rammerne for partnerskaberne. Kapitlet undersøger projektdeltagernes erfaringer med partnerskabernes strukturelle rammer.
- To verdener, der mødes. Dette kapitel belyser aktørernes oplevelse af samarbejdet, som beskrives som mødet mellem to verdener.
- Overgangen mellem de to verdener. Kapitler undersøger aktørenes erfaringer med selve udslusningsprocessen.
- Elevernes skolemæssige baggrund og udvikling. Kapitlet beskriver den skolemæssige baggrund samt faglige udvikling gennem projektperioden for elever på de interne skoler, der er omfattet af partnerskaberne.
- Metode. Kapitlet gennemgår evalueringens metodiske grundlag.
Konklusion
Overordnet viser evalueringen:
- At alle de fire partnerskaber i større eller mindre grad har opnået et positivt udbytte af projektet.
- At der fra de deltagende aktørers perspektiv har været en række barrierer, der har gjort samarbejdet vanskeligt. Samtidigt peger de også på forhold, der har virket understøttende.
- At barriererne formentlig kan imødegås fremadrettet, hvis der aktivt arbejdes med at vende udfordringer til et positivt fortegn.
- At partnerskabsprojektet grundlæggende har bidraget til at skabe en platform for samarbejde mellem institutioner, som inden projektets start har arbejdet adskilt.
- At et øget kendskab til hinanden samt hinandens elever og undervisningspraksis i tråd med ovenstående har været et centralt udbytte for flere af partnerskaberne. Dog er det langt fra alle partnerskaber, der har set potentialet i forskelligheder i mellem institutionerne.
Metode
Evalueringen af Partnerskabsprojektet bygger både på kvalitativt og kvantitativt datamateriale. Der er i evalueringen benyttet henholdsvis fokusgruppeinterview, individuelle interview samt kvantitativ beskrivelse på elevniveau.