Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Hverdagsliv

Styrkelse af kvaliteten af anbragte børn og unges undervisning – Evaluering af Partnerskabsprojektet

Er du beskæftiget med eller interesseret i anbragte børn og unges skolegang? I denne publikation kan du dykke ned i erfaringerne fra fire partnerskabsprojekter mellem kommuner, interne skoler og folkeskoler, der bl.a. har til formål at styrke undervisningen for målgruppen.

Indhold

Dette notat fra SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd indeholder en evaluering af fire såkaldte partnerskabsprojekter. Partnerskaberne mellem kommuner, interne skoler og folkeskoler blev etableret i skoleårene 2014-2016 i forbindelse med, at Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling igangsatte et satspuljeprojekt for at styrke kvaliteten af undervisningen for anbragte børn og unge i 2013.

Notatet har form som en erfaringsopsamling, der kan fungere som inspiration til andre skoler eller kommuner, der ønsker at etablere en lignende partnerskabsmodel.

Partnerskabernes formål er at styrke undervisningen i interne skoler og at understøtte udslusningen af elever fra interne skoler til folkeskoler og ungdomsuddannelser.

I notatet finder du følgende kapitler:

  1. Sammenfatning og perspektivering.
  2. Rammerne for partnerskaberne. Kapitlet undersøger projektdeltagernes erfaringer med partnerskabernes strukturelle rammer.
  3. To verdener, der mødes. Dette kapitel belyser aktørernes oplevelse af samarbejdet, som beskrives som mødet mellem to verdener.
  4. Overgangen mellem de to verdener. Kapitler undersøger aktørenes erfaringer med selve udslusningsprocessen.
  5. Elevernes skolemæssige baggrund og udvikling. Kapitlet beskriver den skolemæssige baggrund samt faglige udvikling gennem projektperioden for elever på de interne skoler, der er omfattet af partnerskaberne.
  6. Metode. Kapitlet gennemgår evalueringens metodiske grundlag.

Konklusion

Overordnet viser evalueringen:

  • At alle de fire partnerskaber i større eller mindre grad har opnået et positivt udbytte af projektet.
  • At der fra de deltagende aktørers perspektiv har været en række barrierer, der har gjort samarbejdet vanskeligt. Samtidigt peger de også på forhold, der har virket understøttende.
  • At barriererne formentlig kan imødegås fremadrettet, hvis der aktivt arbejdes med at vende udfordringer til et positivt fortegn.
  • At partnerskabsprojektet grundlæggende har bidraget til at skabe en platform for samarbejde mellem institutioner, som inden projektets start har arbejdet adskilt.
  • At et øget kendskab til hinanden samt hinandens elever og undervisningspraksis i tråd med ovenstående har været et centralt udbytte for flere af partnerskaberne. Dog er det langt fra alle partnerskaber, der har set potentialet i forskelligheder i mellem institutionerne.

Metode

Evalueringen af Partnerskabsprojektet bygger både på kvalitativt og kvantitativt datamateriale. Der er i evalueringen benyttet henholdsvis fokusgruppeinterview, individuelle interview samt kvantitativ beskrivelse på elevniveau.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Sofie Henze-Pedersen
  • Mette Lausten
  • Chantal Pohl Nielsen
Årstal
2016
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 69 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Bedre støtte til anbragte børn og unges skolegang – Perspektiver fra Københavns Kommune

VABU - Videnscenter for Anbragte Børn og Unge, 136 sider 2016

Anbragte børns skolegang på intern skole

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 92 sider 2016

Skolegang – skolens betydning for anbragte børns fremtid

UFC Børn og Unge og KABU 2005
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank