Specialundervisning på anbringelsessteder og i dagbehandlingstilbud, en undersøgelse af pædagogiske processer og samarbejdsformer
Anbragte børn og unges skolegang på interne skoler og kommuneskoler
Indhold
At sætte fokus på de pædagogiske processer og organisering af undervisning på ni anbringelsessteder
Konklusion
Resultaterne viser først og fremmest en stor variation i de måder, anbragte børn og unge går i skole på. På de inddragede døgninstitutioner modtager størstedelen af de anbragte børn og unge undervisning på intern skole. På de tre opholdssteder er der til gengæld udfærdiget undervisningsoverenskomst med kommunen, og alle de anbragte børn går på kommunens skole. To af de involverede dagbehandlingstilbud har ligeledes indgået undervisningsoverenskomst med den stedlige kommune. To af dagbehandlingstilbuddene er såkaldte skoleprojekter, mens det tredje er et skole-, fritids- og familietilbud.
Undersøgelsen viser desuden, at størstedelen af de anbragte børn og unge ikke vurderes at kunne magte et almindeligt folkeskoleforløb og ej heller at kunne opnå Folkeskolens Afgangseksamen. Størstedelen af børnene vurderes højst at kunne opnå en 5. eller 6. klasse.
Forhold som undervisningsdifferentiering og uklare og mangelfulde forhold knyttet til forvaltningens praksis vedrørende anbringelse og henvisning er også behandlet. Disse kan vanskeliggøre opfyldelsen af lovgivningens intention om integration af marginaliserede børn og unge. Folkeskolens målsætninger kan ikke indfries i forhold til anbragte børn og unge, som modtager specialundervisning.
Der påpeges desuden et kompensatorisk syn på børnenes livsforhold, der tilsyneladende ikke inddrager betydningen af at støtte børnenes kompetencer. Pædagogik og undervisning tænkes ikke sammen, således at der ikke i tilstrækkelig grad udvikles læringsmiljøer, der støtter børnenes kompetencer fremadrettet mod en såkaldt integration til en normal folkeskole.
Metode
Fra de ni anbringelsessteder blev der foretaget interview med både ledere, undervisere, pædagoger, børnenes forældre og eksterne samarbejdspartnere fra kommune/amt i relation til gennemførelse af undervisning. Undersøgelsen omfatter data fra mere end 150 mennesker.