Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Hverdagsliv

Normalsystemets rummeliggørelse og anbringelser

Inklusion i hverdagslivet

Indhold

Formålet med undersøgelsen har været at undersøge, hvor rummeligt normalsystemet er i forhold til anbragte og anbringelsestruede børn og unge, også set fra et barneperspektiv, således at der søges at indfange viden, om barnet oplever, at der er plads til det i normalsystemet og oplever sig som en del af dette. Normalsystemet er i denne sammenhæng fritidslivet, daginstitutionen og skolesystemet.

Konklusion

Resultaterne af undersøgelsen viser bl.a., at rummeligheden knyttet til barnet er størst i forhold til barnets deltagelse i fritidslivet, idet det er barnets lyst og interesse samt eventuelle talenter, der giver plads til barnet. Daginstitutionen har en mindre åbenhed, idet der her opereres med tildeling af forskellige støtteforanstaltninger for, at barnet kan få en plads i institutionen.

Undersøgelsen belyser endvidere, at skolen er det sted, hvor det er sværest for barnet at opleve rummelighed, idet der her skal etableres mange særforanstaltninger for at give barnet en plads. Børnene i undersøgelsen oplever også ikke at høre til i skolen, mens både fritidslivet og daginstitutionen i højere grad angives at være forbundet med oplevelser af tilhør for børnene.

Metode

Metodisk er undersøgelsen baseret på kvalitative metoder med semistrukturerede individuelle og gruppebaserede interview, narrative metoder og deltagerobservationer. 27 anbragte børn i alderen fire til 16 år samt pædagoger og lærere, der er tilknyttet børnene, er interviewet.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Jytte Hansen
  • Gitte Bossi-Andresen
  • Tine Mechlenborg Kristiansen
Årstal
2005
Udgiver
UFC Børn og Unge
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Normalsystemets rummeliggørelse og anbringelser

UFC Børn og Unge 2005
Lærebøger og værktøjer;

Den komplekse anbringelse: Hvordan fremmer institutioner integration i voksenlivet?

Samfundslitteratur, 186 sider 2013
Undersøgelser og evalueringer;

Kursus i medborgerskab

Socialstyrelsen, 27 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank