Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Hverdagsliv

Lær for livet. De deltagende børn og deres trivselsmæssige udvikling

Der er en positiv sammenhæng mellem fagligt løft og øget trivsel. Det viser resultaterne fra denne undersøgelse af en gruppe anbragte børns deltagelse i læringsprogrammet ’Lær for Livet’.

Indhold

’Lær for Livet’ er et seksårigt læringsprogram for anbragte børn, som både skal styrke deres faglighed, lyst til at lære og forbedre deres trivsel. De tidligere undersøgelser af programmet har fokuseret mest på deltagernes faglige udbytte, hvor denne undersøgelse sætter sammenhængen mellem det faglige udbytte og deltagernes trivsel i fokus.

I denne undersøgelse finder forskerne, at for de børn, der i forløbet oplever et varigt fagligt løft, kan der samtidig registreres signifikante forbedringer af deres trivsel. Omkring en fjerdedel af børnene i ’Lær fir Livet’ har oplevet et løft af både deres trivsel og faglighed i højere eller lavere grad. Dog kan forskerne ikke med sikkerhed pege på, hvad der betinger hvad. Befordrer øget trivsel bedre skolefaglige præstationer eller omvendt?

Blandt øvrige resultater er, at pigerne har flere sociale styrker end drengene, men samtidig også flere emotionelle udfordringer. Over tid øges trivslen for børn i plejefamilier i forhold til deres jævnaldrende, mens børn anbragt på daginstitution eller opholdssted her får flere vanskeligheder.

Undersøgelsen er primært baseret på kvantitativt data, hvor 400 børn fra ’Lær for Livet’ har deltaget i både læringscamps og trivselsmålinger. Derudover indeholder undersøgelsen fire portrætter af deltagende børn, som skal være med til at illustrere nogle af de meget forskellige profiler og problematikker, der er blandt ’Lær for Livet’-børnene.

Forskning
Forfatter
  • Søren Langager
  • André Torre
  • Christian Christrup Kjeldsen
  • Anna Kathrine Frørup
Årstal
2019
Udgiver
Aarhus Universitetsforlag
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Evaluering af Red Barnet Ungdoms læringscafe

Vive 2019

Trivselsudfordringer ved skolestart - et langtidsperspektiv

VIVE 2019

Anbragte børn og unges trivsel 2018

Rambøll 2018
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank