Lær for livet. De deltagende børn og deres trivselsmæssige udvikling
Der er en positiv sammenhæng mellem fagligt løft og øget trivsel. Det viser resultaterne fra denne undersøgelse af en gruppe anbragte børns deltagelse i læringsprogrammet ’Lær for Livet’.
Indhold
’Lær for Livet’ er et seksårigt læringsprogram for anbragte børn, som både skal styrke deres faglighed, lyst til at lære og forbedre deres trivsel. De tidligere undersøgelser af programmet har fokuseret mest på deltagernes faglige udbytte, hvor denne undersøgelse sætter sammenhængen mellem det faglige udbytte og deltagernes trivsel i fokus.
I denne undersøgelse finder forskerne, at for de børn, der i forløbet oplever et varigt fagligt løft, kan der samtidig registreres signifikante forbedringer af deres trivsel. Omkring en fjerdedel af børnene i ’Lær fir Livet’ har oplevet et løft af både deres trivsel og faglighed i højere eller lavere grad. Dog kan forskerne ikke med sikkerhed pege på, hvad der betinger hvad. Befordrer øget trivsel bedre skolefaglige præstationer eller omvendt?
Blandt øvrige resultater er, at pigerne har flere sociale styrker end drengene, men samtidig også flere emotionelle udfordringer. Over tid øges trivslen for børn i plejefamilier i forhold til deres jævnaldrende, mens børn anbragt på daginstitution eller opholdssted her får flere vanskeligheder.
Undersøgelsen er primært baseret på kvantitativt data, hvor 400 børn fra ’Lær for Livet’ har deltaget i både læringscamps og trivselsmålinger. Derudover indeholder undersøgelsen fire portrætter af deltagende børn, som skal være med til at illustrere nogle af de meget forskellige profiler og problematikker, der er blandt ’Lær for Livet’-børnene.