Fra udsat til motiveret - Rapport om undervisning på de sikrede institutioner
Læreprocesser og uddannelsesbehov på interne skoler
Indhold
Formålet har været at kortlægge, hvordan undervisning finder sted på de sikrede institutioner, og dels at undersøge, hvordan lærere og ansatte kan identificere de unges uddannelsesbehov og de unges læreprocesser i forhold til de eksisterende undervisningsmetoder, der er på sikrede institutioner. De syv sikrede institutioner, der eksisterer i Danmark, har alle interne skoler og henvender sig primært til unge i den skolepligtige alder.
Konklusion
I en sammenfatning af undersøgelsens resultater udpeges følgende væsentlige forhold knyttet til unge anbragt på sikrede institutioner i relation til skoleundervisning:
- De unge på de sikrede institutioner modtager ikke undervisning i et omfang, der svarer til deres jævnaldrende. Dette skyldes på den ene side de unges forudsætninger for læring, mens det på den anden side skyldes de måder, undervisningen arrangeres på (enkeltmandsundervisning, smal fagrække, eksistensen af tilstrækkelige skolefaciliteter).
- De unge har vanskeligt ved at kunne aflægge Folkeskolens Afgangsprøve på grund af strukturelle forhold. En lang række faktorer skal flaske sig, hvis det skal lykkes for den unge at gå til eksamen.
- Mere end halvdelen af de unge har psykiatriske problemstillinger, som yderligere trækker i den forkerte retning (koncentrationsbesvær m.v.).
- De fleste unge har alvorlige mangler i forhold til tidligere skolegang. Mange har ikke fulgt undervisning systematisk siden 3. klasse, og endnu flere er på niveau med mellemtrinnet i folkeskolen (5-7 klasse).
- Institutionerne har vanskeligt ved at modtage relevante oplysninger om de unge fra deres hjemskole, hvilket betyder, at de gang på gang må begynde på bar bund. Institutionerne har heller ikke etablerede brobygningsmodeller for overgangen fra sikret til åben institution. Dermed er der heller ikke ved udslusningen tale om kontinuitet og sammenhæng, set med de unges øjne.
- Potentialet hos lærerne for at udvikle nye, skræddersyede metoder til netop deres gruppe af unge forekommer stort, og motivationen for gennem efter- og videreuddannelse at kunne tilegne sig de nødvendige kompetencer er ligeledes høj.
Metode
Metodisk er rapporten baseret på to former for undersøgelse. Dels en spørgeskemaundersøgelse til de unge og de ansatte på samtlige sikrede institutioner. Dels observationer af undervisningssituationer og efterfølgende interviews med unge og lærernes syn på skolegang og undervisning på de interne skoler på de sikrede institutioner.