Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Hverdagsliv

Fra udsat til motiveret - Rapport om undervisning på de sikrede institutioner

Læreprocesser og uddannelsesbehov på interne skoler

Indhold

Formålet har været at kortlægge, hvordan undervisning finder sted på de sikrede institutioner, og dels at undersøge, hvordan lærere og ansatte kan identificere de unges uddannelsesbehov og de unges læreprocesser i forhold til de eksisterende undervisningsmetoder, der er på sikrede institutioner. De syv sikrede institutioner, der eksisterer i Danmark, har alle interne skoler og henvender sig primært til unge i den skolepligtige alder.

Konklusion

I en sammenfatning af undersøgelsens resultater udpeges følgende væsentlige forhold knyttet til unge anbragt på sikrede institutioner i relation til skoleundervisning:

  • De unge på de sikrede institutioner modtager ikke undervisning i et omfang, der svarer til deres jævnaldrende. Dette skyldes på den ene side de unges forudsætninger for læring, mens det på den anden side skyldes de måder, undervisningen arrangeres på (enkeltmandsundervisning, smal fagrække, eksistensen af tilstrækkelige skolefaciliteter).
  • De unge har vanskeligt ved at kunne aflægge Folkeskolens Afgangsprøve på grund af strukturelle forhold. En lang række faktorer skal flaske sig, hvis det skal lykkes for den unge at gå til eksamen.
  • Mere end halvdelen af de unge har psykiatriske problemstillinger, som yderligere trækker i den forkerte retning (koncentrationsbesvær m.v.).
  • De fleste unge har alvorlige mangler i forhold til tidligere skolegang. Mange har ikke fulgt undervisning systematisk siden 3. klasse, og endnu flere er på niveau med mellemtrinnet i folkeskolen (5-7 klasse).
  • Institutionerne har vanskeligt ved at modtage relevante oplysninger om de unge fra deres hjemskole, hvilket betyder, at de gang på gang må begynde på bar bund. Institutionerne har heller ikke etablerede brobygningsmodeller for overgangen fra sikret til åben institution. Dermed er der heller ikke ved udslusningen tale om kontinuitet og sammenhæng, set med de unges øjne.
  • Potentialet hos lærerne for at udvikle nye, skræddersyede metoder til netop deres gruppe af unge forekommer stort, og motivationen for gennem efter- og videreuddannelse at kunne tilegne sig de nødvendige kompetencer er ligeledes høj.

Metode

Metodisk er rapporten baseret på to former for undersøgelse. Dels en spørgeskemaundersøgelse til de unge og de ansatte på samtlige sikrede institutioner. Dels observationer af undervisningssituationer og efterfølgende interviews med unge og lærernes syn på skolegang og undervisning på de interne skoler på de sikrede institutioner.

Forskning
Forfatter
  • Niels Rosendal Jensen
  • et al.
Årstal
2010
Udgiver
DPU, Aarhus Universitet
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Forskning;

Fra udsat til motiveret - Rapport om undervisning på de sikrede institutioner

DPU, Aarhus Universitet 2010
Undersøgelser og evalueringer;

Unge og Forældre om de sikrede institutioner

Center for Kvalitetsudvikling 2008
Undersøgelser og evalueringer;

Udviklingen i brugen af de sikrede institutioner

CFK – Folkesundhed og Kvalitetsudvikling og Danske Regioner, 37 sider 2012
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank