Evalueringsrapport - Familierådgivning i efterskoleregi – et udviklingsprojekt med udsatte og sårbare unge som målgruppe
Om at støtte personlig og social udvikling hos unge i udsatte positioner.
Indhold
Projektets overordnede mål var at hjælpe og støtte socialt truede/sårbare unge, således at de bliver i stand til at gennemføre et efterskoleophold. Endvidere var det sigtet at skabe tryghed i den unges hverdag og livssituation og fremme den gode udvikling for den unge, såvel socialt, personligt og fagligt. Projektet indebar også en efterværnsdimension, hvor den unge blev fulgt efter efterskoleopholdet med henblik på at få støtte i forhold til netværk, uddannelse, arbejde og bolig samt personlige og sociale forhold. I hele forløbet ønskede man at etablere et ideelt samarbejde mellem den unge, forældre, skole, konsulent og eventuelle socialforvaltning, således at de unge fik den støtte, de havde brug for under og efter et efterskoleophold. Det var samtidig projektets mål at udvikle konkrete og handlingsorienterede metoder med det formål at kvalificere lærere og andre personalegrupper til at afhjælpe sårbare unges sociale og personlige vanskeligheder i forbindelse med et efterskoleophold.
Konklusion
- Evalueringen viser, at i større eller mindre grad opnår 98 % af de sårbare og udsatte unge på efterskole personlig udvikling, 83 % opnår social udvikling og 55 % opnår faglig udvikling i deres samtaleforløb med en konsulent.
- Projektets indsats vedrører personlig og social udvikling. Den afledte effekt på de unges faglige udvikling bekræfter derfor nødvendigheden af at arbejde med personlige og sociale forhold som forudsætning for læring.
- Kun 13 % af de unge i projektet er to måneder efter projektets afslutning ikke i gang med uddannelse eller beskæftigelse.
- 70 % af de sårbare unges forældre opnår større nærhed, forbedret kommunikation og lavere konfliktniveau i forholdet til deres børn, selvom forældrene i begrænset omfang deltager i samtalerne med konsulenterne.
- De fleste unge opnår resultaterne i løbet af 7-18 måneder og ved mellem 4-13 samtaler med en konsulent.
Metode
Projektet er blevet til i et samarbejde mellem Fonden VITA og 13 efterskoler fra Syd-, Sønder- og Midtjylland. 48 unge har deltaget i projektet. Projektet blev gennemført fra den 1. maj 2007 til den 1. november 2009. Projektets primære indsats bestod i afholdelse af samtaler på efterskolerne med konsulenter fra Fonden VITA med de unge alene eller med de unge og deres forældre sammen. Dataindsamlingen bestod blandt andet af:
- Spørgeskemaanalyse
- Drop-out-undersøgelse hos 13 deltagende efterskoler
- Interview med otte unge, fire forældre og forstandere og kontaktlærere fra fire efterskoler.