En barndom hjemmefra - Barndomsliv på børnehjem og andre hjem for anbragte børn 1945-1980
Undervisningensmateriale til 4.-5. klasse handler om anbragte børn og deres hverdag i perioden 1945-1980, og er baseret på materiale fra forskningsprojektet ”Anbragt i historien”. Undervisningsmaterialet formidler tidligere anbragtes oplevelser og erindringer fra børnehjem og andre hjem og indeholder derudover forskellige spørgsmål og opgaver tilpasset elever i 4.-5. klasse.
Indhold
Undervisningensmateriale til 4.-5. klasse baseret på materiale, som er indsamlet af Svendborg museum i forbindelse med det socialhistoriske projekt ”Anbragt i Historien”.
Forskningsprojektet ”Anbragt i Historien” handler om livet og vilkårene for børn og voksne, som har været anbragt på børnehjem, psykiatriske hospitaler, åndsvageforsorgens institutioner, arbejdsanstalter, forsorgshjem og institutioner for blinde, døve, vanføre og epileptikere. Den indsamlede viden fra projektet er blevet formidlet i rapporten ”Anbragt i Historien”, som også findes i Socialpædagogernes Vidensbank. Udover undervisningsmaterialet for 4.-5. klasse er der blevet udarbejdet undervisningsmateriale til hhv. 8.-9. klasse og professionsbachelorer. De findes i Vidensbanken under titlerne:
- ”Anbragt uden for hjemmet i det 20. århundrede – Hverdagsliv for børn og unge anbragt uden for hjemmet 1945-1980” til 8.-9. klasse
- ”Forsorgsliv – Socialhistorisk udvikling 1945-1980” til professionsbachelorer
Undervisningsmaterialet indeholder desuden en tekst, der handler om julen som anbragt. Det er Erik, der fortæller om julen på Schuberts Minde ved Ringkøbing. Her er der også spørgsmål og opgaver som relaterer sig til teksten samt en lærervejledning. Materialet findes på hjemmesiden: www.forsorgsliv.dk
Materialet for 4. og 5. klasse er inddelt tre hoveddele:
- Børnehjem
- Kostskoler for døve og døvstumme og blinde og svagtseende børn
- Institutioner for fysisk handicappede og børn med andre handicap
De tre dele indeholder en række korte kapitler, som hver især beskriver et emne. I slutningen af hvert kapitel er der opgaver til eleverne, som knytter sig til emnet. Emnerne som beskrives i hver af de tre dele er:
- Hvorfor blev man anbragt? Fortællinger om, hvorfor man blev anbragt. Desuden er der spørgsmål til eleverne som f.eks.: ”Hvorfor skulle børn flytte på børnehjem” og opgaver som eksempelvis går ud på, at tegne en tegning af et børnehjem.
- Sovesalen og tøjet. Fortællinger om sovesalene, f.eks. hvordan de var indrettet. Her er også spørgsmål og opgaver til eleverne som f.eks.: ”Indret i fællesskab en sovesal…”.
- Morgenvask og måltider. Om de daglige vaske- og spiserutiner på de forskellige anbringelsessteder. I slutningen findes spørgsmål som f.eks.: ”Hvordan foregår måltiderne hjemme hos jer?”
- Skole og arbejde. Om hvordan man gik i skole og på arbejde dengang. Her er også erindringer fra skoletiden. Desuden spørgsmål til eleverne som f.eks.: ”Hvilke forskelle er der på jeres skole og deres skole.”
- Venner - fjender – de voksne. Handler om børnenes sociale relationer eller mangel på samme. Her kan du læse om børnenes forhold til de andre børn, deres familier og de voksne på institutionerne. Spørgsmål til eleverne er eksempelvis ”Hvordan beskrives børnenes forhold til familien” eller opgaver hvor eleverne skal beskrive hvad tryghed er for dem.
- Regler og straf. Om de mange former for regler og straf, som der var dengang og om de anbragte børns oplevelser af regler og straf. Spørgsmål til eleverne er f.eks. at de skal tænke over hvad straf er og hvad regler er, samt om det er rimeligt, at blive straffet for at tisse i sengen.