Børneperspektiver på døgninstitutioner – inddragelse af og samarbejde med børn og forældre
Socialpædagoger skriver om deres erfaringer med brugerinddragelse på en døgninstitution
Indhold
Undersøgelsen præsenteres som en antologi indeholdende en lang række artikler om erfaringer og pædagogiske refleksioner, skrevet af socialpædagoger og andre fagfolk på området, og den har bidrag fra forskere med inddragelse af centrale begreber som brugerperspektiver, læring, deltagelse og udvikling af pædagogisk praksis.
Praksisfortællinger er en væsentlig del af denne undersøgelse, hvorfor produktet både er registreret som undersøgelser og praksisfortællinger.
Konklusion
Beskrivelserne fra den socialpædagogiske praksis viser således, med forskellige vinkler på både børn, unge og forældre, at det har stor betydning for de anbragte børn eller unge og forældre, at de i langt højere grad inddrages aktivt i deres hverdagsliv i anbringelsesforløbet, uanset om det handler om at få indflydelse på dagligdagens aktiviteter eller om at støtte forældrene til mere indflydelse på dagligdagen på den enkelte døgninstitution.
Antologiens styrke er helt klart de meget praksisnære beskrivelser fra socialpædagogisk arbejde, der fremhæver pædagogernes læringsprocesser knyttet til at forandre og udvikle socialpædagogisk praksis.
Metode
Projektet rummer beskrivelser fra fire døgninstitutioner med afsæt i praktiske erfaringer med brugerinddragelse. Herudover har der i projektet været et samarbejde mellem de inddragede døgninstitutioner, Odense Socialpædagogiske Seminarium og forskere fra Syddansk Universitet.