Børneliv på døgninstitution – Socialpædagogik på tværs af børns livssammenhænge
Omsorg gennem samarbejde
Indhold
En undersøgelse af den socialpædagogiske støtte til anbragte børn på døgninstitution – set fra børnene og deres forældres perspektiv
Konklusion
Resultaterne fra Schwartz’ undersøgelse viser, at måden, hvorpå pædagoger arbejder med og forstår anbragte børn og deres forældre, har betydning for, hvordan den socialpædagogiske udviklingsstøtte tilrettelægges på døgninstitutionen. Her betones, hvorledes et børneliv på døgninstitution i høj grad er betinget af den omsorgspraksis, som pædagogerne tilrettelægger rundt om børnene, og hvordan pædagogerne organiserer dagligdagen således, at børnene også bliver deltagere i deres eget hverdagsliv – og får mulighed for at udvikle sig.
Schwartz betoner endvidere betydningen af inddragelse af forældrene i børnenes hverdagsliv på døgninstitutionen, også selvom dette kan være konfliktfyldt, og det er pædagogerne, der må tage over, hvis forældrene ikke magter.
En meget vigtig pointe i Schwartz’ undersøgelse er også betydningen af, at de professionelle rundt om børnene håndterer samarbejde på tværs af de forskellige steder, barnet har sin hverdag, f.eks. døgninstitution, skole, daginstitution osv.:
Analyserne peger på, at de professionelle ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på, hvilken betydning det har for børnenes udviklingsmuligheder, at deres vigtige omsorgspersoner skaber kontinuitet gennem samarbejde (Schwartz, 2007, p. 327-328).
Ligeledes pointeres det, at pædagoger opleves som meget vigtige for børnene i deres forskellige livssammenhænge, altså at pædagogerne følger og kender til barnets liv i skolen, daginstitutionen, til fritidsaktiviteterne osv.
I et børneperspektiv viser det sig, at det er meget vigtigt, at pædagogerne kender til alle forhold, følger børnene og varetager store og små dagligdagsopgaver, f.eks. sørger for, at cyklen er lappet, at fødselsdagsinvitationer sendt ud, og at gymnastiktøjet er i tasken (s. 330).
Metode
Schwartz har fulgt ni børns hverdagsliv på en døgninstitution, i daginstitution eller skole med det formål at forstå, hvad børneliv på en døgninstitution indebærer. I undersøgelsen følger vi både børn, forældre og pædagoger meget tæt i en lang række praksisbeskrivelser.
Samværet mellem pædagoger og børn, især om et såkaldt fælles tredje, skaber grundlag for børnenes læring og udvikling af færdigheder.
Ligesom i Stokholms undersøgelse (2006) påpeges betydningen af anbragte børn og unges samvær med hinanden i kammeratskabsgruppen, som i høj grad bruges til at skabe.