Børn og unges relationsdannelse på en lokal døgninstitution
Om betydningen af netværkdannelser udenfor institutionslivet.
Indhold
Der sættes i denne rapport fokus på anbragte børns relationsdannelse under anbringelse på en døgninstitution beliggende i børnenes lokalmiljø. Anbringelse i børnenes lokalmiljø skaber grundlag for, at børnene er tæt på deres familier under anbringelsen, såvel som tæt på skole, fritidsliv, venner osv. Derigennem har de mulighed for at fastholde relationer og netværk under anbringelsen.
Konklusion
Resultaterne fra undersøgelsen viser, at anbringelse i lokalmiljøet har stor betydning for de anbragte børn og deres familier – et såkaldt familielignende koncept, hvor netop barnets relationer til netværk fastholdes og støttes under anbringelse. Hertil peges på, at anbragte unge bliver selvstændige i stedet for institutionaliserede, og de oplever en integration i det lokale nærmiljø, når det pædagogiske arbejde tilrettelægges med fokus på børns relationer i nærmiljøet.
Metode
Metodisk er undersøgelsen kvalitativt baseret og består af en spørgeskemaundersøgelse blandt børnenes kontaktpædagoger på institutionen. Denne del af undersøgelsen omfatter 30 børn. Derudover har forskerne deltaget i en række møder på institutionen: afdelingsmøder, fælles personalemøder, styregruppemøder, møder i pædagogisk udvalg, behandlingsmøder og supervisionsmøder med mere., der tilsammen har haft til formål at skabe indblik i institutionens struktur og pædagogik. Der er herudover foretaget interview med medarbejdere, ledere, socialfaglige ledere, forældre og nuværende og tidligere anbragte unge såvel som deltagerobservationer.