Anbragte børns skolegang - En kvalitativ undersøgelse af samarbejdet omkring anbragte børns skolegang i Viborg Amt
Om at samarbejde om anbragte børns skolegang på tværs af fag og institutioner.
Indhold
Denne rapport har fokus på det tværinstitutionelle samarbejde om anbragte børns skolegang, der finder sted mellem midlertidigt anbringelsessted, eksternt skoletilbud og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Viborg Amt. I rapporten kan du læse eksempler på erfaringer i det tværinstitutionelle samarbejde set med de forskellige samarbejdspartneres øjne. Formålet med dette er at skabe større forståelse mellem de instanser, der er involveret i samarbejdet om anbragte børns skolegang og at åbne op for en dialog om det fremtidige samarbejde.
Konklusion
Det overordnede mål for samarbejdet er fælles: At sikre en god skolegang for de anbragte børn, hvor de sociale og personlige succesoplevelser er det centrale og udgangspunktet for læring. Manglende indsigt i, hvad der sker hos de andre instanser er ofte det, der ligger bag de frustrationer og misforståelser der til tider kan være mellem institutioner med samarbejdsopgaver. Det er derfor vigtigt at informere de andre institutioner om den måde, man selv arbejder på, og hvad de kan gøre for at lette ens arbejde. Det er desuden vigtigt at det fra starten af bliver formuleret, hvad man ønsker af samarbejdet, at man får lavet de nødvendige aftaler og får snakket om, hvad parternes roller i samarbejdet skal være.
Der tegner sig i undersøgelsen et billede af, at det ikke først og fremmest er faglige forskelle, som er skyld i de misforståelser og konflikter, der opstår i samarbejdet, men derimod forskelle i arbejdsopgaver og forståelsesrammer imellem de involverede instanser.
Metode
Undersøgelsens empiriske materiale udgøres af semistrukturerede kvalitative interview med syv personer, som alle indgår i samarbejdet omkring anbragte børns skolegang og således repræsenterer personalet fra de involverede instanser. Interviewpersonerne er en psykolog, en socialrådgiver og en socialpædagog fra det midlertidige anbringelsessted, to lærere fra to lokale folkeskoler samt to psykologer fra den pågældende Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.