Anbragt udenfor hjemmet i det 20. århundrede - Hverdagsliv for børn og unge anbragt uden for hjemmet 1945-1980
Undervisningensmateriale til 8.-9. klasse om anbragte børn og deres hverdag i perioden 1945-1980 baseret på materiale fra forskningsprojektet ”Anbragt i historien”. Undervisningsmaterialet formidler tidligere anbragtes oplevelser og erindringer fra børnehjem og andre hjem og indeholder desuden forskellige spørgsmål og opgaver tilpasset elever i 8.-9. klasse.
Indhold
Forskningsprojektet ”Anbragt i Historien” handler om livet og vilkårene for børn og voksne som anbragte på børnehjem, psykiatriske hospitaler, åndsvageforsorgens institutioner, arbejdsanstalter, forsorgshjem og institutioner for blinde, døve, vanføre og epileptikere. Den indsamlede viden fra projektet, er blevet formidlet i rapporten ”Anbragt i Historien”, som også findes i Socialpædagogernes Vidensbank. I forbindelse med projektet er der, udover denne rapport, blevet udarbejdet undervisningsmateriale til hhv.: 4.-5. klasse og professionsbachelorer. De to forskellige undervisningsmaterialer, findes i Vidensbanken under titlerne:
- ”En barndom hjemmefra - Barndomsliv på børnehjem og andre hjem for anbragte børn 1945-1980” til 4.-5. klasse
- ”Forsorgsliv – Socialhistorisk udvikling 1945-1980” til professionsbachelorer
Rapporten ”Anbragt uden for hjemmet i det 20. århundrede” er en del af undervisningsmaterialet til 8.-9. klasse. Udervisningsmaterialet indeholder også filmen ”Et børnehjem”. Filmen bygger på en radioudsendelse fra 1950, hvor en journalist fra Danmarks Radio interviewer 10-årige Palle, der er anbragt på et børnehjem. Til det originale lydspor er der lavet en animationsfilm, som blandt andet gengiver de minder, som Palle fortæller om. I filmen fortæller Palle om livet før anbringelsen, hvor han boede med sin mor og mange skiftende mænd, i et hjem præget af vold og uforudsigelighed. Filmen og en lærervejledning findes på hjemmesiden: www.forsorgsliv.dk
Anbragt uden for hjemmet i det 20. århundrede indeholder følgende kapitler:
- Årsager til anbringelser. Om nogle af årsagerne til, at børn blev anbragt på børnehjem, kostskoler for døve og stumme og i åndsvageforsorgen.
- Hverdagen på institution. Om tidligere anbragtes oplevelser af ankomsten til børnehjem, bad og hygiejne, maden på institutionerne, skolegang og arbejde samt privatliv eller mangel på samme.
- Sociale relationer og venskaber. Om at få besøg af familien og relationer til de andre anbragte. Du kan også læse om anbringelse på øer og tvangssterillisering. Sidst i kapitlet er der et afsnit, hvor tidligere ansattes fortæller om deres relationer til børnene.
- Tvang, straf og overgreb. Om revselsesretten og andre former for straf, som de tidligere anbragte har oplevet.
- Farvel til institutionen. Om tiden efter anbringelsen. Her kan du læse om nogle af de udfordringer, som de tidligere anbragte oplevede som konsekvens af en barndom uden for hjemmet.
- Minder om anbringelserne. Sidst i rapporten kan du læse om de minder tidligere anbragte har i dag om anbringelserne.