Afrapportering fra den tværministerielle arbejdsgruppe om anbragte børn og unges undervisning på interne skoler
Anbringelsesstedernes interne skoler skal styrkes. Det skal ske ved flere krav til underviserne og bedre samarbejde mellem institutionerne. Sådan lyder forslagene fra en tværministeriel arbejdsgruppe. Læs alle arbejdsgruppens anbefalinger i denne rapport.
Indhold
Denne rapport omhandler organiseringen og finansieringen af anbragte børn og unges undervisning på interne skoler på anbringelsessteder og kvaliteten af den specialundervisning, anbragte børn og unge får på interne skoler på anbringelsessteder. Rapporten er udarbejdet af en tværministeriel arbejdsgruppe og kommer med en række anbefalinger til ændringer, der kan være med til at sikre, at flere anbragte børn og unge får videre uddannelse end kun grundskolen. Rapporten redegør for nogle af de undersøgelser af kvaliteten af undervisningen på de interne skoler, som ligger til grund for arbejdsgruppens arbejde og afdækker desuden regler og praksis for organisering af anbragte børn og unges undervisning.
Konklusion
Det er arbejdsgruppens vurdering at en væsentlig forudsætning for at ændre det negative uddannelsesmønster, der tegner sig blandt anbragte børn, er at sikre, at børn og unge, der undervises på interne skoler, får en undervisning, der opfylder kravene i folkeskoleloven, og at de i videst mulig omfang får undervisning inden for rammerne af den almindelige folkeskole. Det er ydermere arbejdsgruppens vurdering, at der på den baggrund er behov for at styrke tilsynet med de interne skoler for at sikre, at eleverne får tilbudt den fulde fagrække, at minimumstimetallene bliver overholdt, og at der kun gives fritagelser for fag, når betingelserne herfor er opfyldt. Det er endvidere arbejdsgruppens vurdering, at der er behov for:
- Styrket dialog og samarbejde mellem den anbringende kommune og den kommune, hvor anbringelsesstedet er beliggende (skolekommunen)
- Større fokus på overholdelse af lovgivningen og intentionerne bag de processer og samarbejdsrelationer, der lægges op til i reglerne
- Styrket samarbejde med det lokale skolevæsen
- At undervisningen tilrettelægges af faguddannede lærere
- At der mindst skal være en normering på ti elever på en intern skole
Metode
Rapporten er udarbejdet af en tværministeriel arbejdsgruppe med repræsentanter fra Finansministeriet, Social- og Integrationsministeriet, Kommunernes Landsforening og Ministeriet for Børn og Undervisning. Arbejdsgruppens konklusioner bygger først og fremmest på egne undersøgelser samt undersøgelser foretaget af Rambøll og DPU.