Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Familiepleje

Hovedresultater fra forskningsprojektet READ i plejefamilier

Hvad kan vi lære af READ i plejefamilier?

Indhold

Forskningsprojektet READ er bygget på en evaluering af effekterne af effektiv og kontinuerlig dialogisk læsning hos anbragte børn i plejefamilier. Dialogisk læsning er en højtlæsningsmetode, der er udviklet til at styrke børns sproglige og før-skriftlige kompetencer og opmærksomhed. I dialogisk læsning er der, kontra traditionel højtlæsning, fokus på dialogen. 

I denne publikation kan du blandt andet læse om plejefamiliernes oplevelse af arbejdet med READ, hvor de gennem tyve uger skulle læse dialogisk med deres plejebarn tre gange om ugen. 

Konklusion

De centrale konklusioner fra forskningsprojektet er, at -forældre og plejebørn har opnået: 

  • Ny inspiration til læsemetoder
  • Ny inspiration til læsning
  • Øget sprog, koncentration og nysgerrighed på verden 
  • Styrkelse af børnenes demokratiske og kulturelle dannelse 
  • Understøttelse af børnenes følelsesmæssige udvikling 
  • Bidragelse til trygge tilknytningsrelationer 

 

Metode

I alt deltog 235 anbragte børn og 260 ikke-anbragte børn i projektet. Der er derfor foretaget en sammenligning mellem:

  • Børn i alderen 3-6 år, som bor sammen med en eller begge forældre 
  • Børn i alderen 3-6 år, som er anbragt i familiepleje eller netværkspleje

Kompetencerne hos børnene i projektet blev målt med en række standardiserede måleredskaber før og efter afprøvningen af indsatsen. 

Forskning
Forfatter
  • Dorthe Bleses
  • Line Klyvø
  • Lone Amdi Boisen
Årstal
2022
Udgiver
Aarhus Universitet
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil

Se også

Anbragte unge og lystlæsning

Socialt Udviklingscenter SUS 2020

Kom godt i gang med dialogisk læsning

Special-Pædagogisk Forlag, 32 sider 2013
Undersøgelser og evalueringer;

Bedre børneinddragelse i tilsyn med anbragte børn – En evaluering af et projekt med nye tiltag til inddragelse af anbragte børn i alderen 5-12 år i det personrettede tilsyn

Videnscenter for Anbragte Børn og Unge, VABU 2020
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank