Hovedresultater fra forskningsprojektet READ i plejefamilier
Hvad kan vi lære af READ i plejefamilier?
Indhold
Forskningsprojektet READ er bygget på en evaluering af effekterne af effektiv og kontinuerlig dialogisk læsning hos anbragte børn i plejefamilier. Dialogisk læsning er en højtlæsningsmetode, der er udviklet til at styrke børns sproglige og før-skriftlige kompetencer og opmærksomhed. I dialogisk læsning er der, kontra traditionel højtlæsning, fokus på dialogen.
I denne publikation kan du blandt andet læse om plejefamiliernes oplevelse af arbejdet med READ, hvor de gennem tyve uger skulle læse dialogisk med deres plejebarn tre gange om ugen.
Konklusion
De centrale konklusioner fra forskningsprojektet er, at -forældre og plejebørn har opnået:
- Ny inspiration til læsemetoder
- Ny inspiration til læsning
- Øget sprog, koncentration og nysgerrighed på verden
- Styrkelse af børnenes demokratiske og kulturelle dannelse
- Understøttelse af børnenes følelsesmæssige udvikling
- Bidragelse til trygge tilknytningsrelationer
Metode
I alt deltog 235 anbragte børn og 260 ikke-anbragte børn i projektet. Der er derfor foretaget en sammenligning mellem:
- Børn i alderen 3-6 år, som bor sammen med en eller begge forældre
- Børn i alderen 3-6 år, som er anbragt i familiepleje eller netværkspleje
Kompetencerne hos børnene i projektet blev målt med en række standardiserede måleredskaber før og efter afprøvningen af indsatsen.